Громадські експертизи
Одним з найбільш ефективних механізмів впливу громадськості на політику влади є громадська експертиза. Її суть полягає в тому, що громадські об’єднання мають повноваження отримувати документи та іншу інформацію про діяльність органів влади в певних сферах; робити комплексний аналіз цієї діяльності, готувати на підставі аналізу свої пропозиції та висновки та вносити їх на розгляд влади. Остання, в свою чергу, зобов’язана не тільки надавати всю запитану інформацію, алей й розглядати отримані пропозиції, за можливості врахувати їх у своїй діяльності.
Таким чином, з одного боку, громадськість, отримує повноваження здійснювати аналіз діяльності влади, а з іншого, остання зобов’язується розглядати розроблені пропозиції та враховувати їх у своїй діяльності. Застосування громадської експертизи, насправді, має свої суттєві переваги але й певні ризики.
- Громадськість керується не емоціями та популістськими звинуваченнями, а професійним експертними висновками, спілкування відбувається у формі обміну інформацією та створення робочих груп, тобто у правовий спосіб, що дозволяє знижувати напруженість у відносинах між владою та громадою та уходити від конфліктів;
- В результаті якісно проведеної експертизи влада може отримати цінні пропозиції а можливо і готові рецепти ефективного вирішення проблем;
- Врахування пропозицій громадськості дозволить підвищити якість управлінських рішень а значить і ефективність влади як такої;
- До недоліків можна віднести ресурсну складність у застосуванні цього механізму, адже до аналізу потрібно залучати фахових експертів, які повинні витрачати свій час та енергію на волонтерських засадах. Зрозуміло, що непрофесійний підхід до збору та аналізу інформації може призвести до викривлення результатів та підготовки неякісних пропозицій. Тому братись до проведення експертизи можна тільки тоді, коли маємо не тільки бажання, але й необхідних фахівців;
- Обов’язок сприяти громадським інститутам у проведенні громадської експертизи мають лише органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування мають робити це за бажанням. Але навряд чи трапляться випадки, коли вони відкрито відмовлять у наданні документів та розгляді пропозицій;
Яке ж законодавче забезпечення проведення громадських експертиз?
Громадські експертизи проводиться на підставі постанови КМУ № 976 Про затвердження Порядку сприяння проведенню громадської експертизи діяльності органів виконавчої влади. Але в окремих громадах це питання додатково регламентується в місцевих правових документах. Так, в статутах Каховки та Нової Каховки є пункт про те що мешканці громади можуть брати «участь у проведенні громадських експертиз проектів рішень міської ради з питань, що мають суттєве значення для міської громади, визначають основні напрямки соціально-економічного та культурного розвитку міста».
Правова сутність громадських експертиз
Згідно із зазначеною постановою КМУ, громадська експертиза – це оцінка ІГС ефективності діяльності органів влади з прийняття та виконання державно-управлінських рішень у певній сфері управлінської діяльності та підготовка ІГС на цій основі пропозицій владі стосовно розв'язання існуючих суспільно значущих проблем. Ці пропозиції органи влади мають враховувати у своїй діяльності.
Під суспільно значущими проблемами розуміються питання, які належать до відання органів публічної влади на відповідній території та зачіпають інтереси значної частини територіальної громади або її окремих соціальних груп.
Суб’єктами ГЕ можуть бути громадські організації, професійні і творчі спілки, благодійні, релігійні організації, органи самоорганізації населення, недержавні ЗМІ та інші непідприємницькі об’єднання, легалізовані відповідно до законодавства.
Громадськими експертами можуть бути науковці та громадські діячі, які є фахівцями у сфері, що піддається експертизі, а також усі зацікавлені особи, які беруть участь у вивченні громадської думки – безпосередньо шляхом громадського обговорення або опосередковано шляхом вивчення цієї думки соціологічними методами.
ГЕ здійснюється шляхом аналізу документів, дослідження матеріалів у ЗМІ, участі експертів у робочих заходах, вивчення думки громадян тощо. Результати ГЕ обов’язково розглядаються та враховуються в діяльності органів публічної влади, зокрема при підготовці програм, формуванні бюджетів, вирішенні кадрових та організаційних питань.
Алгоритм проведення громадської експертизи:
• Визначити мету, предмет та методи громадської експертизи.
• Визначити джерела інформації і спосіб їх отримання.
• Визначити склад експертної групи.
• Сформувати і надіслати запит на проведення громадської експертизи.
• Отримання інформації від органу влади і іншого сприяння.
• Здійснення моніторингу, оцінки і аналізу отриманих даних.
• Підготувати експертний висновок, направити його на розгляд органу влади та оприлюднити висновки громадської експертизи.
• Узяти участь у засіданні колегії органу влади під час розгляду результатів експертизи або зустрітись із керівником органу влади.
• Отримати офіційне рішення органу влади про врахування або неврахування висновків громадської експертизи.
• Оскаржити дії або бездіяльність органу влади (в разі потреби).
Слід пам’ятати, що головна мета ГЕ – не стільки виявити невідповідність наявного стану речей нормам і потребам суспільства, скільки усунути та попередити причини, які породжують цю невідповідність, забезпечити додержання органами влади відповідних норм і вимог.
Ефективність ГЕ залежить від глибини розуміння її ініціаторами, організаторами та експертами сутності і витоків проблеми, від чіткості встановлення завдань, обґрунтованості еталонних норм, якості розробки і додержання усіх процедур експертизи, нарешті від кваліфікації експертів. В іншому разі цей тонкий інструмент може перетворитись лише у засіб зведення рахунків, зіпсування нервів, задоволення чиїхось амбіцій або політичних маніпуляцій.
Суб'єктами громадської експертизи – громадськими експертами виступають представники громадських об'єднань, які мають необхідну кваліфікацію, спеціальні знання та несуть персональну відповідальність за достовірність і повноту аналізу, обґрунтованість рекомендацій відповідно до вимог громадської експертизи.
Через те, що чинна законодавча база ГЕ є фрагментарною і явно недостатньою для її ефективного використання на практиці (зокрема, встановлений урядом порядок є лише рекомендованим для органів МСВ), необхідно доповнити її нормативними актами локального регулювання: статутами територіальних громад, регламентами діяльності місцевих органів виконавчої влади, регламентами місцевих рад та їх виконавчих органів, окремими положення, затвердженими місцевими радами.
Потрібна спеціалізація ІГС у проведенні громадської експертизи: за галузями права та областями соціальної сфери, за видами органів публічної влади, за цільовими групами (програмами), за територіальною приналежністю, за профілем діяльності ІГС, що здійснюють ГЕ, та ін.
Історія проведення громадських експертиз
Чи часто громадськість проводить експертизи? Про це можна дізнатись на сайті "Громадянське суспільство і влада", на якому, згідно згаданої постанови КМУ розміщений Реєстр всіх громадських експертиз діяльності органів виконавчої влади. За період дії постанови до зазначеного реєстру внесено інформацію про 57 експертиз.
В Херсонській області були реалізовані наступні експертизи:
- Аналіз діяльності Херсонської обласної державної адміністрації щодо утвердження гендерної рівності в області; пошук ефективних шляхів реалізації обласної програми з утвердження гендерної рівності в області на період до 2010 року, затвердженої рішенням обласної ради від 18 грудня 2007 року № 506; надання відповідних фахових пропозицій та рекомендацій для прийняття ефективних управлінських рішень з урахуванням думки зацікавленої громадськості – МГО «Нова Генерація»
- Стан реалізації обласної програми протидії торгівлі людьми на період до 2010 року, затвердженої рішенням обласної ради від 04 жовтня 2007 року № 409 – Обласний центр «Успішна жінка»
- Діяльність Херсонської обласної державної адміністрації щодо забезпечення захисту прав дітей – ХОО ВГО «Дія»
- Громадська експертиза діяльності Голопристанської районної державної адміністрації щодо виконання районної програми "Репродуктивне здоров'я нації на 2011 - 2015 роки" - Благодійна організація "Благодійний фонд "Свята Ольга"
Детальніше про проведені громадські експертизи можна за посиланням:
Наші поради:
- Враховуючи можливості, які відкриває процес реалізації громадської експертизи (доступ до великого масиву соціально значимої інформації, обов’язок влади сприяти в проведенні експертизи, обов’язок офіційно розглядати пропозиції експертизи, ми радимо, по перше, застосовувати громадські експертизи для аналізу ефективності діяльності районних державних адміністрацій;
- Також радимо звертатись з ініціативою про проведення громадської експертизи до органів місцевого самоврядування, навіть враховуючи рекомендаційний характер для них постанови КМУ № 976. Навряд чи якийсь ОМС буде свідомо ігнорувати вашу пропозицію, але, якщо таке станеться, це тест. В сфері, в якій ОМС не бажає сприяти проведенню експертизи скоріше є порушення або конфлікти інтересів. Тому бажано здійснити громадську перевірку використовуючи інші доступні методи.
- Якщо для проведення експертизи вам не вистачає кваліфікованих виконавців, ви можете звернутись до громадського середовища обласного центру. Сьогодні там сформоване експертне середовище, яке може задовольнити ваші потреби, тобто сприятиме в проведенні вашої громадської експертизи
- Дуже часто органи влади та їх керівники зацікавлені у зовнішньому аудиті своєї діяльності і тому вони можуть бути зацікавлені у проведенні експертизи, нададуть вам всю необхідну підтримку
- Громадська експертиза це складний механізм, але її проведення реальна справа. Не треба перевищувати ризики і слід пам’ятати, що одна експертиза суттєво покращить професійний рівень ваших активістів, та підвищить авторитет вашої організації в громаді
Порядок проведення громадської експертизи детально прописаний в згаданій вище постанові КМУ № 976.
Знайти її можна за цим посиланням:
Коментарі
Дописати коментар