Електронні петиції
Що є електронною петицією?
Особливою формою колективного звернення громадян є електрона петиція. Вона подається до суб’єкту владних повноважень у вигляді тексту скарги або пропозиції, засобами Інтернет технологій. Власне, електронні петиції належать до інструментарію електронної демократії (e-democracy).
Особливою формою колективного звернення громадян є електрона петиція. Вона подається до суб’єкту владних повноважень у вигляді тексту скарги або пропозиції, засобами Інтернет технологій. Власне, електронні петиції належать до інструментарію електронної демократії (e-democracy).
Регламентується електрона петиція ст. 23 Закону «Про звернення громадян» щодо електронного звернення та електронної петиції». Це дозволяє громадянам звернутися до Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, і, власне, до органу місцевого самоврядування через офіційний сайт органу, до якого вона адресована, або через окремий ресурс, через який здійснюється збір підписів на підтримку петиції. Порядок розгляду електронної петиції визначається відповідно суб’єктом владних повноважень, до якого вона адресована.
Електрона петиція не може:
1. містити заклики до повалення конституційного ладу
2. порушення територіальної цілісності України
3. пропаганду війни
4. насильства
5. жорстокості
6. розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі
7. заклики до вчинення терористичних актів
8. посягання на права і свободи людини.
Відповідальність за зміст електронної петиції покладається на автора, ініціатора петиції.
Дата оприлюднення петиції на відповідному ресурсі є датою початку збору підписів на підтримку. Відповідальність за створення необхідних для збору підписів покладена на відповідні органи державної влади, органи місцевого самоврядування та громадські об’єднання.
Електронна петиція, що адресована Президенту України, Верховній Раді України, Кабінету Міністрів України, розглядається у встановленому порядку за умови збору на її підтримку не менш як 25 000 підписів громадян протягом не більше трьох місяців з дня оприлюднення.
Електронна петиція, що адресована відповідному органу місцевого самоврядування розглядається за умови збору на її підтримку не більш як трьох місяців (з дня оприлюднення) та певної кількості підписів у відповідній адміністративно-територіальній одиниці.
Кількість підписів залежить від кількості населення:
1. до 1 тисячі жителів – не менше ніж 50 підписів
2. до 1 тисячі жителів до 5 тисяч жителів – не менше ніж 75 підписів
3. від 5 тисячі до 50 тисяч жителів – не менше ніж 100 підписів
4. від 100 тисяч до 500 тисяч жителів – не менше ніж 250 підписів
5. від 500 тисяч до 1 мільйона жителів – не менше ніж 500 підписів
6. понад 1 мільйон жителів – не менше ніж 1000 підписів.
Вимоги до кількості підписів громадян на підтримку електронної петиції до органу місцевого самоврядування, строку збору підписів – визначаються Статутом територіальної громади.
Інформація про початок розгляду петиції, що в встановлені строки набрала необхідну кількість голосів, оприлюднюється на офіційному веб-ресурсі відповідного органу не пізніше ніж через три робочі дні після набрання необхідної кількості голосів на її підтримку. В разі отримання електронної петиції від громадського об’єднання – не пізніше ніж через два робочі дні після отримання петиції.
Розгляд електронної петиції – здійснюється невідкладно, але не пізніше десяти робочих днів з дня оприлюднення інформації про початок розгляду.
Якщо електронна петиція містить клопотання про її розгляд на парламентських слуханнях у Верховній Раді України або громадських слуханнях відповідної територіальної громади, її ініціатор має право презентувати електрону петицію на таких слуханнях. В такому разі строк розгляду петиції подовжується на строк, необхідний для проведення відповідних слухань.
Про підтримку, або не підтримку електронної петиції публічно оголошується на відповідному веб-ресурсі органу, до якого вона адресована. Відповідь на неї оприлюднюється не пізніше наступного робочого дня після закінчення її розгляду на цьому же веб-ресурсі, та надсилається у письмовому вигляді ініціатору петиції.
У разі визнання доцільності викладених в електронній петиції пропозицій, вони можуть реалізовуватись органом, якому вона адресована шляхом підготовки й прийняття у встановленому порядку відповідного рішення з питань його компетенції.
Регламентація е-петицій в регіоні
У Новій Каховці та Береславі електронні петиції Статутом територіальної громади не регламентовані та не працюють на офіційних ресурсах громади.
На офіційному сайті Чаплинської об'єднаної громади наявний блок подачі електронної петиції. Наявність даного модуля є особливості лендінгу ресурсу громади, самої системи. Показники – нульові, сам блок е-петицій не регламентований.
Каховка: згідно рішення сесії Каховської міської ради від 25.02.2016 року №140/8 затверджено Положення про порядок подання та розгляду електронних петицій. Інформація оприлюднюється на сайті органу місцевого самоврядування. Однак у Статуті окремої регламентації не отримано; стороння система е-демократії має фіксовані значення у 100 голосів, які потрібно зібрати протягом 90 днів.
Херсонська міська рада єдина в регіоні, що окремо регламентує електронні петиції додатком до Статуту від 31.08.2016 №339. Додаток передбачає збір 250 підписів протягом 30 днів. Сама система електронних петицій розміщена на сторонній системі е-демократії (на тій же платформі що і у м.Каховка), однак авторизація відбувається або через зареєстрований обліковий запис, або через банківські системи ідентифікації та ЕЦП.
Негативний досвіт використання е-петицій в регіоні
Джерелом негативного використання електронних петицій є Херсонська міська рада, з чим пов’язана низка скандалів. Наразі, на офіційному ресурсі можна спостерігати таке повідомлення:
- Під час розгляду електронних петиції адресованих Херсонській міській раді були виявлені неодноразові факти підтримки петицій, які мають ознаки голосування однією особою декілька разів.
- З метою додержання положень статті 23 Закону України «Про звернення громадян» щодо недопущення автоматичного введення інформації, у тому числі підписання електронної петиції, без участі громадянина, беручи до уваги виявлені факти можливої фальсифікації результатів голосувань, з 09.02.2017, авторизація осіб, які створюють петиції або залишають свій підпис на підтримку петицій адресованих Херсонській міській раді переведена в режим лише за допомогою банківських систем ідентифікації (Bank-id) або ЕЦП з посиленим сертифікатом.
- Ініціюючи розгляд електронної петиції пам’ятайте про те, що згідно Закону України «Про звернення громадян», електронна петиція є особливою формою колективного звернення громадян.
- Подання громадянином звернення, яке містить наклеп і образи, дискредитацію органів державної влади, органів місцевого самоврядування, об'єднань громадян та їхніх посадових осіб, керівників та інших посадових осіб підприємств, установ і організацій незалежно від форм власності, заклики до розпалювання національної, расової, релігійної ворожнечі та інших дій, тягне за собою відповідальність, передбачену чинним законодавством.
Такі дії влади були викликані спробами опозиційних груп та інтернет-тролів дискредитувати один одного засобами е-петицій. Яскравим прикладом слугує ініціатива створення дню святкування «лавочок Мазур», котра рекордно швидко набрала необхідну кількість голосів і повинна бути винесена на розгляд сесії Херсонської міської ради. Протягом перевірки було виявлено велику кількість «фейкових» підписів та ботів, сама ж е-петиція розцінена як та, що паплюжить гідність депутата міської ради, та є завуальованим призовом до розпалювання ворожнечі.
До подібного дискурсу можна віднести більш стриману, але політизовану е-петицію проти секретаря міської ради, та відповідь у вигляді е-петиції за відставку міського голови, котра теж зібрала необхідну кількість голосів, але розглянута не була. Для того, щоб відставити міського голову необхідні більші правові підстави, ніж 250 підписів мешканців міста. Частина 2 статті 79 Закону України «Про місцеве самоврядування» говорить, що достроково припинити повноваження міського голови можна, але якщо він «порушує Конституцію або закони України, права і свободи громадян, не забезпечує здійснення наданих йому повноважень». Для цього потрібно голоси двох третин депутатів або збирання підписів виборців - більше ніж кількість тих, хто голосував «за» міського голову на виборах, тобто більше ніж 37,5 тисяч виборців.
Негативне підґрунтя е-петицій дозволило використати проти власних громадян, відмінивши голосування з транспортних питань та ускладнити доступ пересічного громадянина до механізму е-петицій. Якщо кількість 250 підписів є нормованою для такої кількості населення з точки зору ст. 23 Закону «Про звернення громадян» щодо електронного звернення та електронної петиції», то звуження терміну на збір підписів є неаргументованим (30 днів, проти можливих 90).
Позитивний досвіт використання е-петицій в регіоні
Позитивним центром розвитку е-демократії, та е-петицій зокрема є місто Каховка. Орган місцевого самоврядування використовує тут ж саму систему подачі електронних петицій що і їх херсонські колеги. Однак, для мешканців створені комфортні умови на збір підписів. Кількість у 100 підписів на підтримку петицій обумовлена ст. 23 Закону «Про звернення громадян» щодо електронного звернення та електронної петиції» для чинної кількості населення. Термін збору підписів на підтримку зафіксовано максимально-доступний, і становить 90 днів. Також помічені більш лояльні авторизаційні фактори та більшу свідомість населення щодо збору підписів на підтримку, про що свідчить петиція 2017 року, а власне факт її не підтримки населення: недостатні 58 голосів не були сфальсифіковані зацікавленними особоми.
Таким чином, у 2016 році мешканцями міста внесено 21 петицію, з яких 3 було підтримано:
1. Відновлення роботи дошкільного дитячого закладу "Орлятко" зі збереженням профілю діяльності.
2. Благоустрій та організація, пляжів міста, до початку літнього періоду.
3. ВИРІШЕННЯ ПИТАННЯ БЕЗПРИТУЛЬНИХ СОБАК (ред.)
У 2017 році внесена одна петиція “Підвищення відповідальності населення стосовно належного утримання тварин”, яка не була підтримана (набрала 42 голоси при необхідних 100).
Зараз діє збір на підтримку е-петиції «Скасування рішення Виконавчого комітету Каховської міської ради стосовно підвищення вартості проїзду на внутрішньоміські перевезення з 4 до 5 гривень від 29.12.2017», що зібрала 40% голосів протягом одного місяця.
Експертні рекомендації та пропонований варіант змін до Статуту
Порядок роботи виконавчих органів міської ради з електронною петицією, адресованою органу місцевого самоврядування
1. Цей Порядок розроблений відповідно до статей 5, 23-1 Закону України «Про звернення громадян», статті 19 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та спрямований на координацію дій виконавчих органів міської ради при надходженні електронної петиції, адресованої органу місцевого самоврядування (далі – електронна петиція).
2. Автор (ініціатор) електронної петиції заповнює спеціальну форму, яка розміщена на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування та його виконавчих органів у розділі «Електронні петиції». При заповненні форми електронної петиції має бути викладено суть звернення, зазначено прізвище, ім’я, по батькові автора (ініціатора) електронної петиції, адресу електронної пошти.
3. Петиція не може містити заклики до повалення конституційного ладу, порушення територіальної цілісності України, пропаганду війни, насильства, жорстокості, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, заклики до вчинення терористичних актів, посягання на права і свободи людини.
Відповідальність за зміст електронної петиції несе автор (ініціатор) електронної петиції.
4. Дата оприлюднення електронної петиції на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування та її виконавчих органів є датою початку збору підписів на її підтримку.
5. Для розгляду електронної петиції необхідно, щоб на її підтримку було зібрано не менше ____ підписів (мінімальна кількість передбачена законом для категорії) мешканців територіальної громади _____упродовж не більше ____ календарних днів (максимальна кількість передбачена законом) з дня оприлюднення петиції.
6. Виконавчий орган ______ ради, відповідальний за організацію роботи зі зверненнями громадян, здійснює перевірку електронної петиції на відповідність установленим вимогам:
6.1. У разі невідповідності електронної петиції зазначеним вимогам, повідомляє про це автора (ініціатора) протягом двох робочих днів з дня її надсилання, без оприлюднення такої електронної петиції.
6.2. Якщо електронна петиція не набрала необхідної кількості голосів на її підтримку, після завершення строку збору підписів, забезпечує її подальший розгляд як колективного звернення, відповідно до Закону України «Про звернення громадян».
6.3. Не пізніше наступного робочого дня після прийняття на пленарному засіданні сесії органу місцевого самоврядування рішення про розгляд електронної петиції, повідомляє про це автора (ініціатора) електронної петиції та відповідне громадське об’єднання, яке здійснювало збір підписів на підтримку відповідної електронної петиції, та надсилає їм у письмовому вигляді відповідь на електронну петицію. У відповіді на електронну петицію повідомляється про результати розгляду порушених у ній питань із відповідним обґрунтуванням.
7. Виконавчий орган _____ ради, відповідальний за наповнення офіційного веб-сайту органу місцевого самоврядування та її виконавчих органів:
7.1. У разі відповідності електронної петиції встановленим вимогам, протягом двох робочих днів з дня надсилання її автором (ініціатором) оприлюднює електронну петицію на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування та її виконавчих органів із фіксацією дати та часу оприлюднення.
7.2. Під час збору підписів на підтримку електронної петиції забезпечує:
- доступ та користування інформаційно-телекомунікаційною системою, за допомогою якої здійснюється збір підписів;
- електронну реєстрацію громадян для підписання петиції;
- недопущення автоматичного введення інформації, у тому числі підписання електронної петиції без участі громадянина;
- фіксацію дати і часу оприлюднення електронної петиції та підписання її громадянином;
- моніторинг строку збору підписів та кількості підписів на підтримку електронної петиції.
7.3. Не пізніш як через три робочих дні після набрання необхідної кількості підписів на підтримку електронної петиції, а в разі отримання електронної петиції від громадського об’єднання – не пізніш як через два робочих дні після отримання, оприлюднює на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування та її виконавчих органів інформацію про початок розгляду електронної петиції.
7.4. Не пізніше наступного робочого дня після прийняття на пленарному засіданні сесії ______ради рішення про розгляд електронної петиції, розміщує на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування та її виконавчих органів публічне оголошення _____ голови про підтримку або непідтримку електронної петиції та електронний варіант відповіді на петицію.
7.5. Зберігає інформацію про кількість підписів, одержаних на підтримку електронної петиції, та строки їхнього збору протягом трьох років з дня оприлюднення петиції.
8. Розгляд електронної петиції сесією міської ради здійснюється відповідно до порядку, встановленого Регламентом органу місцевого самоврядування.
Коментарі
Дописати коментар