Громадські ради
Дорадчо консультативний орган (громадська рада) при органі місцевого самоврядування (голові, раді, виконкомі) може стати найбільш ефективним механізмом демократії участі в громаді. За умови дотримання принципів прозорості та демократичності при формуванні подібних органів, влада громади отримає активних та професійних партнерів, радників, консультантів. Якщо дії влади почнуть іти в розріз з інтересами громади, саме громадські ради можуть стати захисниками цих інтересів. Головне, щоб при створенні громадських рад були створені рівні для всіх громадських інститутів умови щодо членства. Влада не повинна втручатись в цей процес, не відфільтровувати незручних, не втручатись в процес формування керівництва рад, і головне прислухатись до порад, які напрацюють громадські активісти. Що стосується саме громадських рад не треба шукати приклади в інших регіонах, вже майже 4 роки активно та успішно працює громадська рада при Херсонському міському голові, активно діють подібні ради в Каховці та в Новій Каховці, їхній досвід є приклад для всіх громад області.
Нормативне регламентування діяльності громадських рад
Процес створення громадських рад в Україні розпочався фактично із отриманням незалежності, але особливого імпульсу набув після прийняття Кабінетом міністрів постанови № 996 Про забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики, яка визначила правові засади для створення та функціонування громадських рад. Цей документ стосується дорадчо - консультативних органів при державних адміністраціях і має для органів місцевого самоврядування рекомендаційний характер, але він пропонує дійсно демократичний порядок формування рад та докладно прописує можливі повноваження та форми діяльності громадських рад. Громадські ради при органах місцевого самоврядування, як правило, беруть за основу це положення при розробці власного.
В місцевих правових документах, які регулюють впровадження процедур демократії участі (в першу чергу це статути громад), на нашу думку, також повинні міститись норми про діяльність громадських рад. Наш аналіз регламентації процедур місцевої демократії показав, що в статутах містяться тільки окремі пункти, а детальна інформація про порядок створення та діяльності громадських рад (там де вони створені) регулюється вже окремими положеннями.
Так, в статті 2.10.2 Статуту міста Каховка зазначено:
Крім передбачених главами 2.3 - 2.9 цього Статуту, можуть бути використані такі форми участі жителів міста у здійсненні міського самоврядування:
- участь у роботі громадських рад, що утворюються при міській раді з метою вивчення потреб окремих категорій жителів міста та існуючої практики надання їм соціальних послуг в системі міського самоврядування, залучення їх до здійснення міського самоврядування (за рішенням міської ради при ній можуть бути утворені ради пенсіонерів, інвалідів, іноземців, біженців, воїнів-інтернаціоналістів, учасників ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, військовослужбовців, які не забезпечені житлом, тощо. Положення про ці ради розробляється виконавчим комітетом міської ради та затверджується рішенням міської ради);
Цікаво, що сьогодні в місті створена та діє громадська рада при виконавчому комітеті, положення про яку виконком сам і затвердив. Але, як бачимо в тексті, компетенція затверджувати положення громадських рад покладена Статутом на раду. В регламенті виконкому не прописана компетенція створювати громадські ради. Але, можливо так і краще, адже в умовах перманентного політичного протистояння в Каховській міськраді створення громадської ради на сесії могло б стати проблематичним питанням.
В Новій Каховці ситуація більш унормована, згідно п. 4 ст. 73 Статуту міста громадські ради можуть утворювати як міський голова так і рада:
- участь у роботі громадських рад та дорадчих комітетів, що утворюються міським головою з метою вивчення потреб окремих категорій жителів міста та існуючої практики надання їм соціальних послуг в системі місцевого самоврядування (за рішенням міської ради при ній можуть бути утворені ради пенсіонерів, інвалідів, іноземців, біженців, воїнів-інтернаціоналістів, учасників ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, військовослужбовців, які не забезпечені житлом, тощо. Положення про ці ради розробляється виконавчим комітетом міської ради та затверджується рішенням міської ради.
На нашу думку не було б зайвим внести до статутів деякі норми, які б не можна було б ігнорувати при формуванні якогось дорадчого органу, наприклад обов’язковість розгляду його пропозицій тим ОМС, до якого вони направлені. В положеннях про громадські ради такі пункти відсутні, що дає можливість владі, при бажанні, проігнорувати розгляд якоїсь пропозиції.
Виникає питання, чи потрібно проводити вибори при формуванні дорадчо консультативного органу саме при ОМС, чи можна включати до її складу всі бажаючі організації? Досвід показує, що навіть в Херсоні кількість бажаючих вступити до ГР не є критичною. Так, в 2016 році на установчі збори з’явились представники 44 громадських організацій, і було прийнято рішення, голосування не проводити, вважати членами ради всіх учасників установчих зборів. Як з’ясувалось пізніше, така кількість учасників виявилась оптимальною. За півтора роки, жодного разу не було проблем із кворумом, а ті члени, які без поважних причин пропускали засідання були позбавлені членства. Якщо така ситуація притаманна Херсону, то не повинно бути проблем і в вашій громаді, де об’єднань громадян значно менше. Проблеми виникали тільки на рівні області і переважно в великих областях, наприклад в Одеській, де кількість активних об’єднань вимірюється сотнями.
Чим займаються громадські ради? Я к правило їх діяльність відповідає повноваженням прописаним в постанові Кабміну:
- готувати та подавати органу влади, при якому вона утворена, пропозиції до плану проведення консультацій з громадськістю та позапланових консультацій з питань соціально-економічного розвитку (СЕР) території;
- подавати органу влади обов’язкові для розгляду пропозиції щодо підготовки проектів нормативно-правових актів з питань формування та реалізації державної політики у сфері СЕР, удосконалення роботи самого органу влади;
- проводити відповідно до законодавства громадську експертизу та громадську антикорупційну експертизу проектів НПА;
- здійснювати громадський контроль за врахуванням органом влади пропозицій та зауважень громадськості, а також дотриманням ним НПА, спрямованих на запобігання та протидію корупції;
- інформувати громадськість про свою діяльність, прийняті рішення та їх виконання на офіційному веб-сайті органу та в інший прийнятний спосіб, готувати та оприлюднювати щорічний звіт про свою діяльність;
- збирати, узагальнювати та подавати органу влади інформацію про пропозиції громадських організацій щодо вирішення питань, які мають важливе суспільне значення;
- організовує публічні заходи для обговорення актуальних питань розвитку галузі чи ТГ та ін.
Слід пам’ятати, що рекомендації громадської ради мають рекомендаційний характер для органу, який її утворив, але ці рекомендації, по перше, повинні бути публічно розглянуті цим органом, а по друге, важко відмахнутись без репутаційних наслідків від дійсно слушних пропозицій. Як це було в Херсоні подивимось нижче.
Для виконання вказаних завдань ГР має право: утворювати постійні та тимчасові робочі органи (правління, секретаріат, комітети, комісії, експертні групи тощо); організовувати і проводити семінари, конференції, засідання за круглим столом та інші заходи; отримувати в установленому порядку від органів виконавчої влади, органів МСВ інформацію, необхідну для забезпечення діяльності ради; отримувати від органу проекти нормативно-правових актів з питань, що потребують проведення консультацій з громадськістю.
Досвід Громадської ради при Херсонському голові
Ця рада була утворена в 2016 році в кількості 44 організацій. Рада структурована та складається з 4 комітетів які переважно опікуються питаннями економічного розвитку міста, ЖКГ, благоустрою, транспорту, земельними питаннями, освітою, медициною та іншими соціальними питаннями. Як правило, громадська рада працює в форматі обговорення та підготовки сесійних питань, які будуть приймати депутати міської ради. Громадські активісти вивчають проекти рішень, готують до них свої пропозиції, надають їх депутатам та міському голові.
Слід зазначити, що позиція членів громадської ради нерідко розходиться як з позицією депутатів, а іноді і з позицією голови. Можна згадати, як за наполяганням активістів знімались з розгляду окремі земельні питання, був відмінений тендер на придбання тролейбусів, бо громадськість побачила в ньому корупційні ризики, не були підняті ціни на проїзд в міському автотранспорті. Громадська рада повинна бути партнером влади, але остання може помилятись, тому громадськість має бути послідовною та твердою у відстоюванні власної позиції, адже вона представляє інтереси громади.
Громадська рада не тільки розглядає проекти рішень міської ради а й пропонує свої. Так за ініціативи громадськості депутати прийняли: Положення про органи самоорганізації населення в Херсоні, Програму розвитку громадянського суспільства, Положення про надання безоплатної правової допомоги та цілу низку інших важливих для міста рішень.
Активісти громадської ради є ініціаторами впровадження інших механізмів демократії участі. Пропозиції громадської ради є ключовими при формуванні Резолюції бюджетних слухань в місті. Вже традиційними стали громадські слухання ініційовані мешканцями міста. Як правило вони відбуваються за активної підтримки громадської ради. В 2017 році відбулись такі слухання з питань покращення роботи міського пасажирського автобусного транспорту, слухання по питанням проведення капітального ремонту багатоквартирних будинків. По результатам всіх цих слухань міська влада приймає певні рішення, наприклад створюються робочі групи. Громадські слухання по автобусним перевезення призвели до перманентного процесу реформування транспортної галузі міста.
Крім Херсону громадські ради діють в деяких містах області та при державних адміністраціях.
На цьому питанні хотілося б зупинитись більш докладно. В області створена громадська рада при ОДА та практично при всіх РДА. Рівень їх активності та компетенції суттєво різниться. Доволі активно та незалежно працює Громадська рада при ХОДА. Вона часто займає принципову позицію по багатьом питанням, її активісти займаються антикорупційними дослідженнями, і намагаються вплинути на вирішення цих проблем в регіоні, а є ради при РДА, члени яких взагалі не розуміють, як вони потрапили до ради і що в ній роблять. Ми стикались з такими «активістами», які говорили нам під час візитів до районів: «Мені сказали, що я у громадській раді», а що воно таке. Не знаємо.
Це є негативний досвід діяльності громадських рад. Не слід створювати їх там де немає активістів, або влада хоче робити їх формальними, кишеньковими, на виконання вказівки зверху, або для того, що б бити просто в тренді. Це виглядає «колгоспи створили, тепер шукаємо колгоспників.
З якими ще викликами та проблемами стикаються громадські ради?
1. Влада може намагатись впливати на процес створення громадської ради.
Рішення про створення дорадчого органу приймає, як правило, той орган, який його утворив, наприклад міський голова створює своїм розпорядженням. Зрозуміло, що він може намагатись прописати порядок створення як йому заманеться, аби до складу не потрапили ті активісти, які будуть для нього незручними. Або в положенні будуть певні «фільтри», або голова сам затверджуватиме склад ради.
Стовідсотковий рецепт, як не допустити цього, надати неможливо, адже це рівень місцевого самоврядування, але порада одна: громадські організації повинні проявляти в таких випадках солідарність, вимагати від влади дотримуватись принципів демократії. Зрозуміло, можуть бути випадки коли НДО робить маніпуляції, коли наприклад, одна людина очолює низку фіктивних організацій і проштовхує в раду групу свого впливу, або коли до складу ради намагаються проникнути особи з відверто недержавницькою позицією. Але часто трапляються випадки, коли незручне НДО просто виступає проти по принциповим питанням життя громади. Саме в таких випадках громадськість повинна показати принципову солідарну позицію. Навряд и адекватні представники влади будуть настоювати на своєму, якщо побачать згуртовану позицію громадськості.
2. Влада може втручатись в роботу ради, в прийняття рішень, нав’язувати свою думку
Тут також позиція ради повинна бути принциповою, вона має її відстояти, адже представляє інтереси громади. Дуже часто трапляються випадки, коли влада намагається створити кишенькову раду, або приручити діючу. За нинішніх політичних реалій робити перше безглуздо, навіщо робити це, якщо є альтернативна принципова громадськість, яка може створити інше об’єднання і працювати в інформаційному та правовому полі як опозиція до влади. Владі краще домовлятись з громадськістю, лавіювати, шукати союзників та спільну позицію. В цьому якраз і є сенс сучасної демократії та одне з головних завдань дорадчих органів.
3. Громадська рада повинна бути професійною і не підпадати під вплив популізму та політиків
Слід завжди пам’ятати, що громадська рада це в першу чергу експертний дорадчий орган. Влада та громада чекає професійних пропозицій а не політики. Тому на початку роботи члени громадської ради повинні чітко визначитись в яких сферах вони можуть працювати, по яким питанням можуть залучати зовнішніх експертів. Краще відмовитись від розгляду певних питань, ніж надавати некомпетентні рекомендації або висувати умови.
Також важливо уникати зайвої політизації в роботі ради. Зрозуміло, політики будуть намагатись включати громадськість в сферу своїх інтересів, і серед членів громадських рад можуть бути представники політичних партій, але позиція ради повинна бути максимально дистанційована від політичних суперечок. Зрозуміло, що політичні суперечки можна використовувати в інтересах громади (обговорювати з партіями проблемні питання, намагатись досягнути їх підтримки по важливим для громади питанням, умовляти політиків не підтримувати рішення які відверто ідуть в розріз з позицією громади), але принципово не допустимо включатись в політичну боротьбу, підтримувати ту чи іншу політичну силу.
Порада наших експертів однозначна, потрібно ініціювати процес створення громадської ради.
Навіть, якщо сьогодні керівництво вашої громади не прийшло до бажання створювати дорадчий орган це треба роз’яснити. Навряд чи керівництво громади буде чинити опір, якщо побачить адекватну та консолідовану позицію громадськості. В разі створення дійсно незалежно та ефективної громадської ради у виграші будуть і влада і громадськість.
І на кінець пропонуємо як зразок Положення про громадську раду при Херсонському міському голові.
П О Л О Ж Е Н Н Я
про Громадську раду при Херсонському міському голові
1. Громадська рада при Херсонському міському голові (далі – Громадська рада) є консультативно-дорадчим органом, який утворюється з метою координації заходів, пов’язаних із необхідністю проведення консультацій з громадськістю стосовно участі у вирішенні питань соціально-економічного, культурного розвитку міста, реалізації місцевих програм, для забезпечення умов ширшого залучення громадськості до цих процесів, з метою розширення ролі інститутів громадянського суспільства в обговоренні та вирішенні інших важливих питань місцевого значення, проведення виконавчими та представницькими органами міської ради консультацій з громадськістю щодо формування та реалізації ефективної регіональної політики, а також забезпечення гласності, відкритості та прозорості в діяльності органу місцевого самоврядування.
2. У своїй діяльності Громадська рада керується Конституцією України та законами України, актами Президента України і Кабінету Міністрів України, рішеннями міської ради, її виконавчого комітету, розпорядженнями міського голови, а також цим Положенням.
3. Основними завданнями Громадської ради є:
- створення умов для реалізації городянами конституційного права на участь в управлінні справами на місцевому рівні;
- здійснення громадського контролю за діяльністю органів місцевого самоврядування;
- сприяння врахуванню органами місцевого самоврядування суспільної думки під час формування та реалізації місцевої політики.
4. Громадська рада відповідно до покладених на неї основних завдань:
- готує і подає посадовим особам місцевого самоврядування та виконавчим органам міської ради пропозиції до орієнтовного плану ведення консультацій з громадськістю, а також щодо проведення консультацій, не передбачених таким планом;
- подає органу місцевого самоврядування обов'язкові для розгляду пропозиції щодо підготовки проектів нормативно-правових актів з питань формування та реалізації місцевої політики у відповідній сфері, удосконалення роботи органу влади;
- надає пропозиції та рекомендації Херсонському міському голові щодо проектів рішень Херсонської міської ради, виконавчого комітету Херсонської міської ради;
- подає пропозиції щодо строків проведення публічних громадських обговорень;
- розробляє та подає на розгляд пропозиції до плану проведення консультацій з громадськістю за визначеною тематикою із зазначенням переліку питань, строків та етапів, порядку оприлюднення інформації про проведення консультацій та врахування їх результатів;
- здійснює інші заходи щодо організації та проведення консультацій з громадськістю;
- опрацьовує та узагальнює отримані за результатами проведення консультацій з громадськістю пропозиції і зауваження;
- проводить громадську експертизу проектів актів виконавчих органів міської ради, які мають велике суспільне значення для громади міста;
- забезпечує співпрацю органів місцевого самоврядування з громадою міста щодо організації та проведення публічних громадських обговорень з основних напрямків соціально-економічного розвитку міста;
- здійснює громадський контроль за врахуванням посадовими особами місцевого самоврядування та виконавчих органів міської ради пропозицій та зауважень громадськості, а також дотриманням ними нормативно-правових актів, спрямованих на запобігання та протидію корупції;
- збирає, узагальнює та подає виконавчим органам міської ради інформацію про пропозиції громадських організацій щодо вирішення питань, які мають важливе суспільне значення;
- систематично інформує громадськість, зокрема через засоби масової інформації, про свою діяльність, прийняті рішення та стан їх виконання;
- організовує публічні заходи для обговорення актуальних питань розвитку галузі чи міста в цілому;
- готує та оприлюднює щорічний звіт про свою діяльність.
5. Громадська рада, з метою виконання покладених на неї завдань, має право:
- утворювати відповідно до напрямків роботи постійні та тимчасові робочі органи (комітети, комісії, експертні групи) Громадської ради;
- отримувати в установленому порядку від посадових осіб міської ради інформацію, необхідну для роботи;
- залучати до роботи посадових осіб міської ради, представників органів виконавчої влади, місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, вітчизняних, міжнародних експертних і наукових організацій (за згодою їх керівників) та окремих фахівців;
- організовувати і проводити семінари, конференції, засідання за «круглим столом» та інші заходи;
- ініціювати громадські слухання з питань, що належать до її компетенції;
- організовувати проведення соціологічних досліджень та спостережень, організовувати теле-, радіодебати, дискусії, діалоги, інтерв'ю, телефонні «гарячі лінії», запроваджувати спеціальні рубрики у друкованих та електронних засобах масової інформації тощо;
- ініціювати проведення слухань із суспільно важливих проблем;
- запрошувати посадових осіб місцевого самоврядування на засідання Громадської ради;
- сприяти у створенні органів самоорганізації населення (будинкових, вуличних, квартальних комітетів, комітетів мікрорайонів та ін.);
- виступати із соціальними ініціативами;
- вносити міському голові пропозиції з питань, що належать до її відання;
- делегувати членів Громадської ради для відвідання пленарних засідань сесій міської ради, засідань виконкому міської ради, постійних комісій міської ради;
- приймати рішення у формі висновків, пропозицій та звернень.
6. Рішення про створення Громадської ради затверджується розпорядженням міського голови.
Склад Громадської ради формується на установчому засіданні шляхом рейтингового голосування за кандидатури, які внесені інститутами громадянського суспільства.
Підготовку та проведення установчих зборів Громадської ради проводить Ініціативна група з числа представників Інститутів громадянського суспільства та виконкому міської ради. Склад Ініціативної групи затверджується розпорядженням міського голови.
Повноваження, процедура роботи та перелік документів, роботу з якими доручається здійснювати Ініціативній групі, не пізніше ніж за 60 календарних днів до дати проведення установчого засідання з обрання нового складу Громадської ради, затверджуються розпорядженням міського голови.
Членство в Громадській раді є індивідуальним.
7. Членом Громадської ради може бути громадянин України, що досяг вісімнадцяти років.
Членами Громадської ради не можуть бути:
- особи, визнані недієздатними на підставі відповідного рішення суду;
- особи, що мають непогашену або не зняту в установленому законом порядку судимість;
- особи, членство яких у Громадський раді раніше було припинено на підставі недотримання вимог Положення про Громадську раду.
Члени Громадської ради здійснюють діяльність на громадських засадах.
7.1. Права та повноваження членів Громадської ради:
- брати участь в обговоренні питань, що виносяться на засідання Громадської ради та її робочих органів, вносити пропозиції;
- брати участь у голосуванні з правом голосу на засіданнях Громадської ради та її робочих органів, членом яких вони є;
- інформувати Громадську раду про свою діяльність;
- вносити пропозиції до порядку денного засідання Громадської ради;
- бути членами комітетів (не більше двох одночасно), комісій, експертних груп та інших робочих органів Громадської ради;
- ініціювати залучення фахівців відповідних галузей у якості експертів з питань, що розглядаються на засіданнях Громадської ради та її робочих органів;
- у разі незгоди з прийнятим рішенням висловлювати власну думку, що долучається до протоколу засідання Громадської ради або її робочого органу, членом якого він є.
7.2. Обов’язки члена Громадської ради:
7.2.1. Члени Громадської ради зобов’язані особисто брати участь у засіданнях Громадської ради та її робочих органів, членами яких вони є.
7.2.2. У разі неможливості бути присутнім на засіданні Громадської ради або її робочого органу, член Громадської ради може письмово викласти власну думку, яка оголошується на відповідному засіданні та долучається до протоколу .
7.2.3. Делегування права голосу члена Громадської ради іншим особам, включно з членами Громадської ради, не допускається.
7.2.4. Члени Громадської ради не можуть виступати від імені Громадської ради або її робочого органу, не отримавши на це відповідних письмових повноважень.
7.2.5. Членство в Громадській раді припиняється на підставі рішення Громадської ради у разі:
- систематичної відсутності члена Громадської ради на засіданнях або заходах Громадської ради без поважних причин (більше ніж два рази);
- систематичного невиконання доручень Громадської ради, що засвідчено двома її рішеннями;
- повідомлення керівника інституту громадянського суспільства, якщо інше не передбачено його установчими документами, про відкликання свого представника та припинення його членства в Громадській раді;
- скасування державної реєстрації інституту громадянського суспільства, представника якого обрано до складу Громадської ради;
- неможливості члена Громадської ради брати участь у її роботі за станом здоров'я, визнання у судовому порядку члена Громадської ради недієздатним або обмежено дієздатним;
- подання членом Громадської ради відповідної заяви.
8. Строк повноважень складу Громадської ради – два роки.
Не пізніше ніж за 60 календарних днів до закінчення повноважень Громадської ради розпорядженням міського голови затверджується ініціативна робоча група з підготовки установчого засідання для формування нового складу Громадської ради.
9. Оновлений склад Громадської ради затверджується у порядку, визначеному у пункті 6 цього Положення.
10. Для організації поточної роботи Громадської ради з числа її членів загальними зборами Громадської ради обирається координатор.
10.1. Координатор Громадської ради:
- організовує діяльність членів Громадської ради в межах поточної діяльності Громадської ради у періоди між її засіданнями;
- скликає, організовує підготовку та веде засідання Громадської ради, підписує документи від її імені;
- скликає, організовує підготовку та веде засідання Координаційної ради Громадської ради, підписує прийняті під час засідання документи;
- вивчає проекти рішень Херсонської міської ради, виконавчого комітету Херсонської міської ради та розпоряджень Херсонського міського голови та розподіляє їх між комітетами Громадської ради з метою детальнішого вивчення та підготовки щодо них пропозицій Громадської ради;
- представляє Громадську раду у відносинах з місцевими органами законодавчої та виконавчої влади виключно на підставі відповідних доручень Громадської ради, затверджених на її засіданнях, або засіданнях Координаційної ради Громадської ради;
- повноваження координатора Громадської ради можуть бути припинені за рішенням Громадської ради як на підставі особистої заяви, яка розглядається на найближчому засіданні Громадської ради, так і за рішенням Громадської ради;
- у разі неможливості виконання своїх обов’язків координатором Громадської ради, на найближчому засіданні Громадської ради обирається головуючий, який тимчасово виконує обов’язки координатора.
10.2. Для надання допомоги з організаційних питань та питань забезпечення документообігу Громадської ради, за нею, розпорядженням міського голови, закріплюється посадова особа управління громадських зв'язків міської ради, який виконує функції секретаря Громадської ради.
11. З метою оперативного прийняття рішень, від імені Громадської ради, у період між її засіданнями, обирається Координаційна рада Громадської ради, до складу якої входять координатор Громадської ради та координатори комітетів Громадської ради.
Координаційна рада Громадської ради:
- веде оперативну роботу у період між засіданнями Громадської ради;
- готує засідання Громадської ради та інші її заходи;
- проводить свої засідання за необхідністю.
12. Структура Громадської ради складається з комітетів, до складу кожного з яких входить не менш ніж 5 членів ради:
Кожен з членів Громадської ради зобов'язаний працювати хоча б в одному із комітетів Громадської ради, увійшовши до його складу.
13. Для організації поточної роботи комітетів Громадської ради з числа її членів на засіданні відповідного комітету шляхом відкритого голосування обирається координатор.
Координатор комітету Громадської ради:
- організовує діяльність членів відповідного комітету Громадської ради в межах його поточної діяльності;
- скликає, організовує підготовку та веде засідання відповідного комітету Громадської ради, підписує документи від його імені;
- представляє відповідний комітет Громадської ради на засіданні Координаційної ради Громадської ради;
- повноваження координатора Громадської ради можуть бути припинені за рішенням відповідного комітету Громадської ради як на підставі особистої заяви, яка розглядається на найближчому засіданні відповідного комітету Громадської ради, так і за рішенням членів відповідного комітету Громадської ради.
14. Громадська рада здійснює діяльність відповідно до затверджених нею планів роботи. Основною формою роботи є засідання, які проводяться в міру потреби, але не рідше ніж один раз на квартал. Позачергові засідання Громадської ради можуть скликатися за ініціативи однієї третини загального складу її членів у термін не пізніше 10 календарних днів із моменту надходження відповідної ініціативи.
Іншими формами роботи Громадської ради є засідання комітетів Громадської ради та заходи щодо організації та проведення консультацій з громадськістю.
Засідання Громадської ради є правомочним, якщо на ньому присутні більше половини її членів.
Засідання Громадської ради проводяться відкрито.
У засіданнях Громадської ради може брати участь міський голова з правом дорадчого голосу.
У засіданнях Громадської ради, на запрошення її Координаційної ради або за ініціативи міського голови, можуть брати участь керівництво, посадові особи виконавчих органів міської ради, інші запрошені.
15. Рішення Громадської ради є правомочним, якщо воно приймається відкритим голосуванням простою більшістю голосів її членів, присутніх на засіданні. У разі рівного розподілу голосів, вирішальним є голос головуючого на засіданні.
Рішення Громадської ради мають рекомендаційний характер. Результати експертної роботи Громадської ради підлягають розгляду відповідними виконавчими органами міської ради.
Рішення виконавчих органів міської ради, прийняте за результатами розгляду пропозицій Громадської ради, не пізніше ніж у десятиденний строк після його прийняття в обов'язковому порядку доводиться до відома членів Громадської ради та громадськості шляхом його оприлюднення на офіційному веб-сайті Херсонської міської ради та її виконавчих органів або в інший прийнятний спосіб. Інформація про прийняте рішення має містити відомості про врахування пропозицій Громадської ради або причини їх відхилення.
16. Громадська рада інформує виконавчі органи міської ради та громадськість про свою роботу шляхом розміщення в спеціально створеній рубриці «Громадська рада» на офіційному веб-сайті Херсонської міської ради та її виконавчих органів та оприлюднення в інший прийнятний спосіб матеріалів про установчі документи, план роботи, керівний склад, прийняті рішення, протоколи засідань, щорічні звіти про її роботу.
17. Громадська рада у своїй діяльності взаємодіє з управлінням громадських зв'язків міської ради.
18. Громадська рада має бланк зі своїм найменуванням.
Нормативне регламентування діяльності громадських рад
Процес створення громадських рад в Україні розпочався фактично із отриманням незалежності, але особливого імпульсу набув після прийняття Кабінетом міністрів постанови № 996 Про забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики, яка визначила правові засади для створення та функціонування громадських рад. Цей документ стосується дорадчо - консультативних органів при державних адміністраціях і має для органів місцевого самоврядування рекомендаційний характер, але він пропонує дійсно демократичний порядок формування рад та докладно прописує можливі повноваження та форми діяльності громадських рад. Громадські ради при органах місцевого самоврядування, як правило, беруть за основу це положення при розробці власного.
В місцевих правових документах, які регулюють впровадження процедур демократії участі (в першу чергу це статути громад), на нашу думку, також повинні міститись норми про діяльність громадських рад. Наш аналіз регламентації процедур місцевої демократії показав, що в статутах містяться тільки окремі пункти, а детальна інформація про порядок створення та діяльності громадських рад (там де вони створені) регулюється вже окремими положеннями.
Так, в статті 2.10.2 Статуту міста Каховка зазначено:
Крім передбачених главами 2.3 - 2.9 цього Статуту, можуть бути використані такі форми участі жителів міста у здійсненні міського самоврядування:
- участь у роботі громадських рад, що утворюються при міській раді з метою вивчення потреб окремих категорій жителів міста та існуючої практики надання їм соціальних послуг в системі міського самоврядування, залучення їх до здійснення міського самоврядування (за рішенням міської ради при ній можуть бути утворені ради пенсіонерів, інвалідів, іноземців, біженців, воїнів-інтернаціоналістів, учасників ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, військовослужбовців, які не забезпечені житлом, тощо. Положення про ці ради розробляється виконавчим комітетом міської ради та затверджується рішенням міської ради);
Цікаво, що сьогодні в місті створена та діє громадська рада при виконавчому комітеті, положення про яку виконком сам і затвердив. Але, як бачимо в тексті, компетенція затверджувати положення громадських рад покладена Статутом на раду. В регламенті виконкому не прописана компетенція створювати громадські ради. Але, можливо так і краще, адже в умовах перманентного політичного протистояння в Каховській міськраді створення громадської ради на сесії могло б стати проблематичним питанням.
В Новій Каховці ситуація більш унормована, згідно п. 4 ст. 73 Статуту міста громадські ради можуть утворювати як міський голова так і рада:
- участь у роботі громадських рад та дорадчих комітетів, що утворюються міським головою з метою вивчення потреб окремих категорій жителів міста та існуючої практики надання їм соціальних послуг в системі місцевого самоврядування (за рішенням міської ради при ній можуть бути утворені ради пенсіонерів, інвалідів, іноземців, біженців, воїнів-інтернаціоналістів, учасників ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, військовослужбовців, які не забезпечені житлом, тощо. Положення про ці ради розробляється виконавчим комітетом міської ради та затверджується рішенням міської ради.
На нашу думку не було б зайвим внести до статутів деякі норми, які б не можна було б ігнорувати при формуванні якогось дорадчого органу, наприклад обов’язковість розгляду його пропозицій тим ОМС, до якого вони направлені. В положеннях про громадські ради такі пункти відсутні, що дає можливість владі, при бажанні, проігнорувати розгляд якоїсь пропозиції.
Виникає питання, чи потрібно проводити вибори при формуванні дорадчо консультативного органу саме при ОМС, чи можна включати до її складу всі бажаючі організації? Досвід показує, що навіть в Херсоні кількість бажаючих вступити до ГР не є критичною. Так, в 2016 році на установчі збори з’явились представники 44 громадських організацій, і було прийнято рішення, голосування не проводити, вважати членами ради всіх учасників установчих зборів. Як з’ясувалось пізніше, така кількість учасників виявилась оптимальною. За півтора роки, жодного разу не було проблем із кворумом, а ті члени, які без поважних причин пропускали засідання були позбавлені членства. Якщо така ситуація притаманна Херсону, то не повинно бути проблем і в вашій громаді, де об’єднань громадян значно менше. Проблеми виникали тільки на рівні області і переважно в великих областях, наприклад в Одеській, де кількість активних об’єднань вимірюється сотнями.
Чим займаються громадські ради? Я к правило їх діяльність відповідає повноваженням прописаним в постанові Кабміну:
- готувати та подавати органу влади, при якому вона утворена, пропозиції до плану проведення консультацій з громадськістю та позапланових консультацій з питань соціально-економічного розвитку (СЕР) території;
- подавати органу влади обов’язкові для розгляду пропозиції щодо підготовки проектів нормативно-правових актів з питань формування та реалізації державної політики у сфері СЕР, удосконалення роботи самого органу влади;
- проводити відповідно до законодавства громадську експертизу та громадську антикорупційну експертизу проектів НПА;
- здійснювати громадський контроль за врахуванням органом влади пропозицій та зауважень громадськості, а також дотриманням ним НПА, спрямованих на запобігання та протидію корупції;
- інформувати громадськість про свою діяльність, прийняті рішення та їх виконання на офіційному веб-сайті органу та в інший прийнятний спосіб, готувати та оприлюднювати щорічний звіт про свою діяльність;
- збирати, узагальнювати та подавати органу влади інформацію про пропозиції громадських організацій щодо вирішення питань, які мають важливе суспільне значення;
- організовує публічні заходи для обговорення актуальних питань розвитку галузі чи ТГ та ін.
Слід пам’ятати, що рекомендації громадської ради мають рекомендаційний характер для органу, який її утворив, але ці рекомендації, по перше, повинні бути публічно розглянуті цим органом, а по друге, важко відмахнутись без репутаційних наслідків від дійсно слушних пропозицій. Як це було в Херсоні подивимось нижче.
Для виконання вказаних завдань ГР має право: утворювати постійні та тимчасові робочі органи (правління, секретаріат, комітети, комісії, експертні групи тощо); організовувати і проводити семінари, конференції, засідання за круглим столом та інші заходи; отримувати в установленому порядку від органів виконавчої влади, органів МСВ інформацію, необхідну для забезпечення діяльності ради; отримувати від органу проекти нормативно-правових актів з питань, що потребують проведення консультацій з громадськістю.
Досвід Громадської ради при Херсонському голові
Ця рада була утворена в 2016 році в кількості 44 організацій. Рада структурована та складається з 4 комітетів які переважно опікуються питаннями економічного розвитку міста, ЖКГ, благоустрою, транспорту, земельними питаннями, освітою, медициною та іншими соціальними питаннями. Як правило, громадська рада працює в форматі обговорення та підготовки сесійних питань, які будуть приймати депутати міської ради. Громадські активісти вивчають проекти рішень, готують до них свої пропозиції, надають їх депутатам та міському голові.
Слід зазначити, що позиція членів громадської ради нерідко розходиться як з позицією депутатів, а іноді і з позицією голови. Можна згадати, як за наполяганням активістів знімались з розгляду окремі земельні питання, був відмінений тендер на придбання тролейбусів, бо громадськість побачила в ньому корупційні ризики, не були підняті ціни на проїзд в міському автотранспорті. Громадська рада повинна бути партнером влади, але остання може помилятись, тому громадськість має бути послідовною та твердою у відстоюванні власної позиції, адже вона представляє інтереси громади.
Громадська рада не тільки розглядає проекти рішень міської ради а й пропонує свої. Так за ініціативи громадськості депутати прийняли: Положення про органи самоорганізації населення в Херсоні, Програму розвитку громадянського суспільства, Положення про надання безоплатної правової допомоги та цілу низку інших важливих для міста рішень.
Активісти громадської ради є ініціаторами впровадження інших механізмів демократії участі. Пропозиції громадської ради є ключовими при формуванні Резолюції бюджетних слухань в місті. Вже традиційними стали громадські слухання ініційовані мешканцями міста. Як правило вони відбуваються за активної підтримки громадської ради. В 2017 році відбулись такі слухання з питань покращення роботи міського пасажирського автобусного транспорту, слухання по питанням проведення капітального ремонту багатоквартирних будинків. По результатам всіх цих слухань міська влада приймає певні рішення, наприклад створюються робочі групи. Громадські слухання по автобусним перевезення призвели до перманентного процесу реформування транспортної галузі міста.
Крім Херсону громадські ради діють в деяких містах області та при державних адміністраціях.
На цьому питанні хотілося б зупинитись більш докладно. В області створена громадська рада при ОДА та практично при всіх РДА. Рівень їх активності та компетенції суттєво різниться. Доволі активно та незалежно працює Громадська рада при ХОДА. Вона часто займає принципову позицію по багатьом питанням, її активісти займаються антикорупційними дослідженнями, і намагаються вплинути на вирішення цих проблем в регіоні, а є ради при РДА, члени яких взагалі не розуміють, як вони потрапили до ради і що в ній роблять. Ми стикались з такими «активістами», які говорили нам під час візитів до районів: «Мені сказали, що я у громадській раді», а що воно таке. Не знаємо.
Це є негативний досвід діяльності громадських рад. Не слід створювати їх там де немає активістів, або влада хоче робити їх формальними, кишеньковими, на виконання вказівки зверху, або для того, що б бити просто в тренді. Це виглядає «колгоспи створили, тепер шукаємо колгоспників.
З якими ще викликами та проблемами стикаються громадські ради?
1. Влада може намагатись впливати на процес створення громадської ради.
Рішення про створення дорадчого органу приймає, як правило, той орган, який його утворив, наприклад міський голова створює своїм розпорядженням. Зрозуміло, що він може намагатись прописати порядок створення як йому заманеться, аби до складу не потрапили ті активісти, які будуть для нього незручними. Або в положенні будуть певні «фільтри», або голова сам затверджуватиме склад ради.
Стовідсотковий рецепт, як не допустити цього, надати неможливо, адже це рівень місцевого самоврядування, але порада одна: громадські організації повинні проявляти в таких випадках солідарність, вимагати від влади дотримуватись принципів демократії. Зрозуміло, можуть бути випадки коли НДО робить маніпуляції, коли наприклад, одна людина очолює низку фіктивних організацій і проштовхує в раду групу свого впливу, або коли до складу ради намагаються проникнути особи з відверто недержавницькою позицією. Але часто трапляються випадки, коли незручне НДО просто виступає проти по принциповим питанням життя громади. Саме в таких випадках громадськість повинна показати принципову солідарну позицію. Навряд и адекватні представники влади будуть настоювати на своєму, якщо побачать згуртовану позицію громадськості.
2. Влада може втручатись в роботу ради, в прийняття рішень, нав’язувати свою думку
Тут також позиція ради повинна бути принциповою, вона має її відстояти, адже представляє інтереси громади. Дуже часто трапляються випадки, коли влада намагається створити кишенькову раду, або приручити діючу. За нинішніх політичних реалій робити перше безглуздо, навіщо робити це, якщо є альтернативна принципова громадськість, яка може створити інше об’єднання і працювати в інформаційному та правовому полі як опозиція до влади. Владі краще домовлятись з громадськістю, лавіювати, шукати союзників та спільну позицію. В цьому якраз і є сенс сучасної демократії та одне з головних завдань дорадчих органів.
3. Громадська рада повинна бути професійною і не підпадати під вплив популізму та політиків
Слід завжди пам’ятати, що громадська рада це в першу чергу експертний дорадчий орган. Влада та громада чекає професійних пропозицій а не політики. Тому на початку роботи члени громадської ради повинні чітко визначитись в яких сферах вони можуть працювати, по яким питанням можуть залучати зовнішніх експертів. Краще відмовитись від розгляду певних питань, ніж надавати некомпетентні рекомендації або висувати умови.
Також важливо уникати зайвої політизації в роботі ради. Зрозуміло, політики будуть намагатись включати громадськість в сферу своїх інтересів, і серед членів громадських рад можуть бути представники політичних партій, але позиція ради повинна бути максимально дистанційована від політичних суперечок. Зрозуміло, що політичні суперечки можна використовувати в інтересах громади (обговорювати з партіями проблемні питання, намагатись досягнути їх підтримки по важливим для громади питанням, умовляти політиків не підтримувати рішення які відверто ідуть в розріз з позицією громади), але принципово не допустимо включатись в політичну боротьбу, підтримувати ту чи іншу політичну силу.
Порада наших експертів однозначна, потрібно ініціювати процес створення громадської ради.
Навіть, якщо сьогодні керівництво вашої громади не прийшло до бажання створювати дорадчий орган це треба роз’яснити. Навряд чи керівництво громади буде чинити опір, якщо побачить адекватну та консолідовану позицію громадськості. В разі створення дійсно незалежно та ефективної громадської ради у виграші будуть і влада і громадськість.
І на кінець пропонуємо як зразок Положення про громадську раду при Херсонському міському голові.
П О Л О Ж Е Н Н Я
про Громадську раду при Херсонському міському голові
1. Громадська рада при Херсонському міському голові (далі – Громадська рада) є консультативно-дорадчим органом, який утворюється з метою координації заходів, пов’язаних із необхідністю проведення консультацій з громадськістю стосовно участі у вирішенні питань соціально-економічного, культурного розвитку міста, реалізації місцевих програм, для забезпечення умов ширшого залучення громадськості до цих процесів, з метою розширення ролі інститутів громадянського суспільства в обговоренні та вирішенні інших важливих питань місцевого значення, проведення виконавчими та представницькими органами міської ради консультацій з громадськістю щодо формування та реалізації ефективної регіональної політики, а також забезпечення гласності, відкритості та прозорості в діяльності органу місцевого самоврядування.
2. У своїй діяльності Громадська рада керується Конституцією України та законами України, актами Президента України і Кабінету Міністрів України, рішеннями міської ради, її виконавчого комітету, розпорядженнями міського голови, а також цим Положенням.
3. Основними завданнями Громадської ради є:
- створення умов для реалізації городянами конституційного права на участь в управлінні справами на місцевому рівні;
- здійснення громадського контролю за діяльністю органів місцевого самоврядування;
- сприяння врахуванню органами місцевого самоврядування суспільної думки під час формування та реалізації місцевої політики.
4. Громадська рада відповідно до покладених на неї основних завдань:
- готує і подає посадовим особам місцевого самоврядування та виконавчим органам міської ради пропозиції до орієнтовного плану ведення консультацій з громадськістю, а також щодо проведення консультацій, не передбачених таким планом;
- подає органу місцевого самоврядування обов'язкові для розгляду пропозиції щодо підготовки проектів нормативно-правових актів з питань формування та реалізації місцевої політики у відповідній сфері, удосконалення роботи органу влади;
- надає пропозиції та рекомендації Херсонському міському голові щодо проектів рішень Херсонської міської ради, виконавчого комітету Херсонської міської ради;
- подає пропозиції щодо строків проведення публічних громадських обговорень;
- розробляє та подає на розгляд пропозиції до плану проведення консультацій з громадськістю за визначеною тематикою із зазначенням переліку питань, строків та етапів, порядку оприлюднення інформації про проведення консультацій та врахування їх результатів;
- здійснює інші заходи щодо організації та проведення консультацій з громадськістю;
- опрацьовує та узагальнює отримані за результатами проведення консультацій з громадськістю пропозиції і зауваження;
- проводить громадську експертизу проектів актів виконавчих органів міської ради, які мають велике суспільне значення для громади міста;
- забезпечує співпрацю органів місцевого самоврядування з громадою міста щодо організації та проведення публічних громадських обговорень з основних напрямків соціально-економічного розвитку міста;
- здійснює громадський контроль за врахуванням посадовими особами місцевого самоврядування та виконавчих органів міської ради пропозицій та зауважень громадськості, а також дотриманням ними нормативно-правових актів, спрямованих на запобігання та протидію корупції;
- збирає, узагальнює та подає виконавчим органам міської ради інформацію про пропозиції громадських організацій щодо вирішення питань, які мають важливе суспільне значення;
- систематично інформує громадськість, зокрема через засоби масової інформації, про свою діяльність, прийняті рішення та стан їх виконання;
- організовує публічні заходи для обговорення актуальних питань розвитку галузі чи міста в цілому;
- готує та оприлюднює щорічний звіт про свою діяльність.
5. Громадська рада, з метою виконання покладених на неї завдань, має право:
- утворювати відповідно до напрямків роботи постійні та тимчасові робочі органи (комітети, комісії, експертні групи) Громадської ради;
- отримувати в установленому порядку від посадових осіб міської ради інформацію, необхідну для роботи;
- залучати до роботи посадових осіб міської ради, представників органів виконавчої влади, місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, вітчизняних, міжнародних експертних і наукових організацій (за згодою їх керівників) та окремих фахівців;
- організовувати і проводити семінари, конференції, засідання за «круглим столом» та інші заходи;
- ініціювати громадські слухання з питань, що належать до її компетенції;
- організовувати проведення соціологічних досліджень та спостережень, організовувати теле-, радіодебати, дискусії, діалоги, інтерв'ю, телефонні «гарячі лінії», запроваджувати спеціальні рубрики у друкованих та електронних засобах масової інформації тощо;
- ініціювати проведення слухань із суспільно важливих проблем;
- запрошувати посадових осіб місцевого самоврядування на засідання Громадської ради;
- сприяти у створенні органів самоорганізації населення (будинкових, вуличних, квартальних комітетів, комітетів мікрорайонів та ін.);
- виступати із соціальними ініціативами;
- вносити міському голові пропозиції з питань, що належать до її відання;
- делегувати членів Громадської ради для відвідання пленарних засідань сесій міської ради, засідань виконкому міської ради, постійних комісій міської ради;
- приймати рішення у формі висновків, пропозицій та звернень.
6. Рішення про створення Громадської ради затверджується розпорядженням міського голови.
Склад Громадської ради формується на установчому засіданні шляхом рейтингового голосування за кандидатури, які внесені інститутами громадянського суспільства.
Підготовку та проведення установчих зборів Громадської ради проводить Ініціативна група з числа представників Інститутів громадянського суспільства та виконкому міської ради. Склад Ініціативної групи затверджується розпорядженням міського голови.
Повноваження, процедура роботи та перелік документів, роботу з якими доручається здійснювати Ініціативній групі, не пізніше ніж за 60 календарних днів до дати проведення установчого засідання з обрання нового складу Громадської ради, затверджуються розпорядженням міського голови.
Членство в Громадській раді є індивідуальним.
7. Членом Громадської ради може бути громадянин України, що досяг вісімнадцяти років.
Членами Громадської ради не можуть бути:
- особи, визнані недієздатними на підставі відповідного рішення суду;
- особи, що мають непогашену або не зняту в установленому законом порядку судимість;
- особи, членство яких у Громадський раді раніше було припинено на підставі недотримання вимог Положення про Громадську раду.
Члени Громадської ради здійснюють діяльність на громадських засадах.
7.1. Права та повноваження членів Громадської ради:
- брати участь в обговоренні питань, що виносяться на засідання Громадської ради та її робочих органів, вносити пропозиції;
- брати участь у голосуванні з правом голосу на засіданнях Громадської ради та її робочих органів, членом яких вони є;
- інформувати Громадську раду про свою діяльність;
- вносити пропозиції до порядку денного засідання Громадської ради;
- бути членами комітетів (не більше двох одночасно), комісій, експертних груп та інших робочих органів Громадської ради;
- ініціювати залучення фахівців відповідних галузей у якості експертів з питань, що розглядаються на засіданнях Громадської ради та її робочих органів;
- у разі незгоди з прийнятим рішенням висловлювати власну думку, що долучається до протоколу засідання Громадської ради або її робочого органу, членом якого він є.
7.2. Обов’язки члена Громадської ради:
7.2.1. Члени Громадської ради зобов’язані особисто брати участь у засіданнях Громадської ради та її робочих органів, членами яких вони є.
7.2.2. У разі неможливості бути присутнім на засіданні Громадської ради або її робочого органу, член Громадської ради може письмово викласти власну думку, яка оголошується на відповідному засіданні та долучається до протоколу .
7.2.3. Делегування права голосу члена Громадської ради іншим особам, включно з членами Громадської ради, не допускається.
7.2.4. Члени Громадської ради не можуть виступати від імені Громадської ради або її робочого органу, не отримавши на це відповідних письмових повноважень.
7.2.5. Членство в Громадській раді припиняється на підставі рішення Громадської ради у разі:
- систематичної відсутності члена Громадської ради на засіданнях або заходах Громадської ради без поважних причин (більше ніж два рази);
- систематичного невиконання доручень Громадської ради, що засвідчено двома її рішеннями;
- повідомлення керівника інституту громадянського суспільства, якщо інше не передбачено його установчими документами, про відкликання свого представника та припинення його членства в Громадській раді;
- скасування державної реєстрації інституту громадянського суспільства, представника якого обрано до складу Громадської ради;
- неможливості члена Громадської ради брати участь у її роботі за станом здоров'я, визнання у судовому порядку члена Громадської ради недієздатним або обмежено дієздатним;
- подання членом Громадської ради відповідної заяви.
8. Строк повноважень складу Громадської ради – два роки.
Не пізніше ніж за 60 календарних днів до закінчення повноважень Громадської ради розпорядженням міського голови затверджується ініціативна робоча група з підготовки установчого засідання для формування нового складу Громадської ради.
9. Оновлений склад Громадської ради затверджується у порядку, визначеному у пункті 6 цього Положення.
10. Для організації поточної роботи Громадської ради з числа її членів загальними зборами Громадської ради обирається координатор.
10.1. Координатор Громадської ради:
- організовує діяльність членів Громадської ради в межах поточної діяльності Громадської ради у періоди між її засіданнями;
- скликає, організовує підготовку та веде засідання Громадської ради, підписує документи від її імені;
- скликає, організовує підготовку та веде засідання Координаційної ради Громадської ради, підписує прийняті під час засідання документи;
- вивчає проекти рішень Херсонської міської ради, виконавчого комітету Херсонської міської ради та розпоряджень Херсонського міського голови та розподіляє їх між комітетами Громадської ради з метою детальнішого вивчення та підготовки щодо них пропозицій Громадської ради;
- представляє Громадську раду у відносинах з місцевими органами законодавчої та виконавчої влади виключно на підставі відповідних доручень Громадської ради, затверджених на її засіданнях, або засіданнях Координаційної ради Громадської ради;
- повноваження координатора Громадської ради можуть бути припинені за рішенням Громадської ради як на підставі особистої заяви, яка розглядається на найближчому засіданні Громадської ради, так і за рішенням Громадської ради;
- у разі неможливості виконання своїх обов’язків координатором Громадської ради, на найближчому засіданні Громадської ради обирається головуючий, який тимчасово виконує обов’язки координатора.
10.2. Для надання допомоги з організаційних питань та питань забезпечення документообігу Громадської ради, за нею, розпорядженням міського голови, закріплюється посадова особа управління громадських зв'язків міської ради, який виконує функції секретаря Громадської ради.
11. З метою оперативного прийняття рішень, від імені Громадської ради, у період між її засіданнями, обирається Координаційна рада Громадської ради, до складу якої входять координатор Громадської ради та координатори комітетів Громадської ради.
Координаційна рада Громадської ради:
- веде оперативну роботу у період між засіданнями Громадської ради;
- готує засідання Громадської ради та інші її заходи;
- проводить свої засідання за необхідністю.
12. Структура Громадської ради складається з комітетів, до складу кожного з яких входить не менш ніж 5 членів ради:
Кожен з членів Громадської ради зобов'язаний працювати хоча б в одному із комітетів Громадської ради, увійшовши до його складу.
13. Для організації поточної роботи комітетів Громадської ради з числа її членів на засіданні відповідного комітету шляхом відкритого голосування обирається координатор.
Координатор комітету Громадської ради:
- організовує діяльність членів відповідного комітету Громадської ради в межах його поточної діяльності;
- скликає, організовує підготовку та веде засідання відповідного комітету Громадської ради, підписує документи від його імені;
- представляє відповідний комітет Громадської ради на засіданні Координаційної ради Громадської ради;
- повноваження координатора Громадської ради можуть бути припинені за рішенням відповідного комітету Громадської ради як на підставі особистої заяви, яка розглядається на найближчому засіданні відповідного комітету Громадської ради, так і за рішенням членів відповідного комітету Громадської ради.
14. Громадська рада здійснює діяльність відповідно до затверджених нею планів роботи. Основною формою роботи є засідання, які проводяться в міру потреби, але не рідше ніж один раз на квартал. Позачергові засідання Громадської ради можуть скликатися за ініціативи однієї третини загального складу її членів у термін не пізніше 10 календарних днів із моменту надходження відповідної ініціативи.
Іншими формами роботи Громадської ради є засідання комітетів Громадської ради та заходи щодо організації та проведення консультацій з громадськістю.
Засідання Громадської ради є правомочним, якщо на ньому присутні більше половини її членів.
Засідання Громадської ради проводяться відкрито.
У засіданнях Громадської ради може брати участь міський голова з правом дорадчого голосу.
У засіданнях Громадської ради, на запрошення її Координаційної ради або за ініціативи міського голови, можуть брати участь керівництво, посадові особи виконавчих органів міської ради, інші запрошені.
15. Рішення Громадської ради є правомочним, якщо воно приймається відкритим голосуванням простою більшістю голосів її членів, присутніх на засіданні. У разі рівного розподілу голосів, вирішальним є голос головуючого на засіданні.
Рішення Громадської ради мають рекомендаційний характер. Результати експертної роботи Громадської ради підлягають розгляду відповідними виконавчими органами міської ради.
Рішення виконавчих органів міської ради, прийняте за результатами розгляду пропозицій Громадської ради, не пізніше ніж у десятиденний строк після його прийняття в обов'язковому порядку доводиться до відома членів Громадської ради та громадськості шляхом його оприлюднення на офіційному веб-сайті Херсонської міської ради та її виконавчих органів або в інший прийнятний спосіб. Інформація про прийняте рішення має містити відомості про врахування пропозицій Громадської ради або причини їх відхилення.
16. Громадська рада інформує виконавчі органи міської ради та громадськість про свою роботу шляхом розміщення в спеціально створеній рубриці «Громадська рада» на офіційному веб-сайті Херсонської міської ради та її виконавчих органів та оприлюднення в інший прийнятний спосіб матеріалів про установчі документи, план роботи, керівний склад, прийняті рішення, протоколи засідань, щорічні звіти про її роботу.
17. Громадська рада у своїй діяльності взаємодіє з управлінням громадських зв'язків міської ради.
18. Громадська рада має бланк зі своїм найменуванням.
Коментарі
Дописати коментар