Аналіз проблем та конфліктних ситуацій. Виноградівська ОТГ 2019 рік

У Виноградівській ОТГ відбувся інформаційний семінар в рамках проєкту «Залучення мешканців об’єднаних громад до реалізації реформ, шлях до розв’язання конфліктів». Познайомимо Вас із основними висновками даного проекту.

Нагадаємо, що у жовтні були проведені фокусовані обговорення, яке складалося з трьох блоків, що повинні були протестувати:
-  рівень комунікацій між центром та локальними громадами,
- стосунки між владою та мешканцями об’єднаної громади,
- рівень залучення звичайних членів територіальної громади до обговорення та ухвалення рішень
Мета: виявити найбільш гострі проблеми та конфліктні ситуації у різних сферах життєдіяльності громади.
Також проведені аналітичні дослідження:
- Проаналізована місцева нормативно-правова база на відповідність дотримання стандартів прозорості, відкритості та доступу до процедур демократії участі;
- Проведено моніторинг повідомлень на офіційному сайті громади, у групі в соціальних мережах;
- Вивчені матеріали газет («Вісник Олешшя» та «Ком’юніті»).

Зафіксовані позитивні тенденції
  • Завдяки видимим змінам – в цілому зафіксований достатньо високий рівень задоволення ситуацією в локальних громадах.
  • Розуміння того, що зрушення, які відбуваються в громаді відбуваються завдяки об’єднанню та входженню у Виноградівську ОТГ;
  •  Що подобається? Різноманітні ремонтні роботи в громадських будівлях;
  •  Благоустрій. Часткове вуличне освітлення, ямковий ремонт доріг;
  • Покращення інфраструктури (басейн у дитячому садку, лавочки, вуличні ліхтарі, квіти);
  • Поступово зростає активність людей (але звертаються до них не так часто, як це можна було б). Все одне – люди призвичаються бути більш активними та зацікавленими;
  • Більшість типових проблемних місць сприймаються спокійно (освіта, медицина, дозвілля).
Негативні симптоми. 1. Комунікація та нерозуміння
  • Відсутність достатнього рівня комунікації та обміну інформації.
  •  Люди не розуміють, відбирання та першочерговість об’єктів ремонтування (добре, що це робиться, але чому це, але не інше, що є на їхню думку більш пріоритетним).
  • Ніхто не радиться про те, що треба робити в селищі. Є проблеми, є думки людей, є діяльність влади. Всі бачать, що влада щось таке робить. Але все це є непов’язаним. В цій круговерті з часом будуть виникати конфліктні ситуації.
  • Мало пояснень про те, що роблять й будуть робити. Й про те, чому саме це роблять, а не інше. Плани змін невідомі.
 Негативні симптоми. 2. Люди не відчувають себе суб’єктами перетворень 
Низька активність, низька залученість людей  й їхній великий рівень патерналістських, споживацьких настроїв
  • «хотілось би більше»;
  • «після створення громади почались ремонтні роботи, але це мало»;
  • «багато чого потрібно, процес покращень відбувається повільно»
 Висновок: люди не активні, бо їх ніхто не залучає: дуже мало хто хоче брати участь в суспільному житті, спільних ініціативах. Та й така можливість майже відсутня.

Негативні симптоми. 3. Загроза політизації та популізма

Відсутність єдиної команди, політизація ситуації, «бо по-іншому не вміють»

  • непорозуміння навколо управляючої компанії «Комфорт-сервіс» перетворюють на політичне протистояння. На думку учасників фокусованого обговорення, депутати, нібито, «підбурюють».
  • депутати від смт Брилівка малоактивні, не спілкуються, займаються здебільшого політиканством.
  • відсутність кадрів;
  • відсутність єдиної команди.
Три тенденції, які можуть привести до конфліктів

Перша тенденція: Депутати та виборці

  • самоусунення депутатів від життя громади,
  • відсутність системного діалогу із виборцями,
  • відсутність сталих каналів спілкування (враження із почутого)
  • натомість  увага депутатів до роздмухування конфліктів;
Район багатоповерхових будинків – заручник ситуації. Незрозумілості навколо діяльності управляючої компанії.
  • Низка сплатопроможність, велика кількість проблем, відсутність у самої компанії досвіду в управління такої кількості будинків.
  • Голова управляючої компанії скаржиться на велику заборгованість. ОСББ не виходить, бо люди пенсійного віку не хочуть підвищувати квартплату.
  • Але проблем – як говорять учасники обговорення, насправді, немає бо всі питання можна вирішити – ремонт включається в відшкодування квартплати.
  • ОСББ – важливий вихід із ситуації
 Земля та права власності.

1. В чому причини негативних симптомів?
Інформування та комунікації

  • Газети майже ніхто не отримує. Радіо немає, проблем у цьому не бачать.
  • При тому не знають останні новини в роботі влади, в житті громади. Оголошення про важливі події, які розклеються,  не бачили, не поінформовані.
  • При тому учасники обговорення знають про наявність сайту, групи у Фейсбуці. Активно використовують Інтернет. Його аналіз показує низький рівень роботи із інформацією.
  • Частково вирішує безкоштовна газета, яка пропорційно розповсюджується в селах громади. Але виходить вона нерегулярно та з великим інтервалом.

Депутати та виборці

  • Зв’язок виборців із депутатами є  вкрай слабким.
  • Складається враження, що депутати є малоактивними;
  • Зустрічі за власною ініціативою або самостійно виявляють бажання брати участь одиниці;
  •  Звіти не проводять, прийоми не ведуть;
  •  Виборці згадують лише деструктивну активність або відсутність бажання у депутатів;
  • «Як ми розповідаємо депутатам про свої проблеми? А якщо зустріли на вулиці, то й розповіли. А якщо не зустріли, то й не сказали»
Висновок: Депутатів треба спонукати та залучати до роботи із громадою. Для цього є всі необхідні інструменти (Закони, гарна місцева нормативно-правова база).
Парадокс

Такий парадокс: немає сталих каналів інформування та отримання зворотного зв’язку, немає якісною інформації, пояснень про дії влади, обговорення гострих проблем. Депутатів не бачать, не чують. Свої потреби залишаються при собі, а при цьому всі демонструють досить високий рівень задоволення роботи владою.
Причина – всі відчувають зміни на краще, тобто, все буде нормально, поки буде зберігатися позитивна динаміка й ніхто не буде проводити ціляспрямовану політику дискредитації.
Проблеми
1. Відчуття загрози від бродячих собак;
2. Закриття відділення банку;
3. Часті та несподівані відключення світла;
4. Каналізація та водопостачання (зношені труби, багаторічна відсутність ремонту). Перерветься – без води залишиться вся Брилівка;
5. Проблема багатоповерхівок;
6. Загроза безпеки. Безхатчинки, відсутність дільничних;
7. Дорогі ліки або їхня відсутність;
8. Низький рівень залученності громадян до справ громади;
9. Проблема кадрів
10. Конфлікт з управляючою компанією з Олешків – Комфорт-Сервіс;
11. Наявна велика заборгованість перед управляючою компанією, депутати підбурюють мешканців не платити;
12. Сміття, перепис собак,, сміттєзвалище, роздільне сміттєзбирання

Тези для обговорення: що треба робити
Три рівня:

  • Рівень побудови діалогу та формування зворотного зв’язку між владою та громадою.
  • Рівень нормативно-правової бази є достатнім. Треба лише впровадження декларованих процедур, створення інформаційного поля,
  • На рівні громадської активності.

Рівень побудови діалогу та формування зворотного зв’язку між владою та громадою:
Загальний підхід:  

  • Проведення спільних із громадою обговорень проектів важливих документів
  • Проведення звітів представників місцевого самоврядування, депутатів та голови про свою діяльність.
  • Систематичність дій в цьому напрямку. Створення постійного плану публічних консультацій
  • Залучення широкого колу громадян. Це дасть легітимність ухваленим рішенням
Які  конкретні заходи?
  • Доведення цілей стратегії розвитку ОТГ;
  • Активно залучення громадян та створення Плану публічних консультацій;
  • Активізація та залучення депутатів до роботи із громадою;
  • Обговорення бюджету на рівні локальних громад
  • Активно використання нормативно-правової бази для впровадження процедур демократії участі
На рівні громадської активності:
  • активізування громадської зацікавленості, залучення у спільні справи. Підтримка самостійних місцевих ініціатив громадян, створення громадських організацій та їхнього залучення в процес отримання грантів.
  • впровадження бюджету участі.
  • створення дорадчо-консультативних органів при органах місцевого самоврядування.
  • створення єдиного інформаційного поля. Розповсюдження інформації про життя громади, активне залучення можливостей інтернету для інтеграції мешканців громади, зокрема наповнення офіційного сайту за вимогами сучасних стандартів.
Публічні консультації: необхідна систематичність
  • Створення постійного плану публічних консультацій, в якому запланувати обговорення найбільш важливих подій
  • ухвалення бюджету,
  • збір побажань до програми соціально-економічного розвитку,
  • звітування про виконання бюджету,
  • щорічне звітування депутатів про власну депутатську діяльність,
  • обговорення найбільш гострих тем, як то – оптимізація освітніх закладів, реформування медицини, розвиток культурних закладів тощо).
Що далі?

Ми запропонували тези для обговорення.
Пропонуємо визначитися із завданнями та своїми можливостями.
Створити робочу групу та поставили конкретні цілі.
З нашого боку – консультації, навчання та допомога в систематизації ваших пропозицій.


В наступній публіукації ми познайомимо вас із результатами обговорення запропонованих тез



Матеріал підготовлено за підтримки Міжнародного фонду «Відродження» у  межах проекту «Залучення мешканців об’єднаних громад до реалізації реформ, шлях до розв’язання конфліктів». Матеріал відображає позицію авторів і не обов’язково збігається  з позицією Міжнародного фонду  «Відродження»





Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Кримськотатарська національна ідентичність на тимчасово окупованій Херсонщині на межі знищення

Хаби допомоги, мобільні команди та тренінги для фахівців на Херсонщині: ХОЦ “Успішна жінка” та ЮНІСЕФ

Вирішення екологічних проблем на Херсонщині — результати круглого столу