Опис інструментарію дослідження

ГРУПОВІ ФОКУСОВАНІ ОБГОВОРЕННЯ (ФОКУС-ГРУПИ)

Під раннім попередженням розуміється заснована на постійному моніторингу та компаративному аналізі здатність оцінювати соціально-культурну і політичну ситуацію в новостворених ОТГ та пілотних громадах проекту з метою визначення існуючої або потенційної загрози конфронтації і конфлікту, здатність ефективно поширити відповідну оцінку для можливого прийняття заходів з боку суспільства і органів влади.

В цілому обмеженість ресурсів і часу змушує нас сконцентрувати більше на рівні так званого «клімату» або на стані суспільного середовища, в який включені різноманітні параметри. Тобто мова йде про певну ретроспективу і зіставлення з сучасними соціально значущих подій і громадськими реакціями на них (громадські реакції - теж події). Саме такий широкий підхід до стану суспільства, в якому проживають і взаємодіють люди видається більш адекватним, якщо ми задаємося завданням завчасної ідентифікації конфліктів на локальному рівні. Детального аналізу кожного з кейсів не заплановано, метою аналізу є більш визначення бачення локального експертного середовища ситуації в громаді, існуючих або потенційних осередків конфлікту, визначення усталеної практики вирішення / трансформування як в самій громаді так і як діяльності органів влади. Ми спробуємо проаналізовано зони потенційної соціально напруженості. 

Перш за все планується відстеження ситуації в наступних сферах
- незадоволеність індивідів і соціальних груп станом справ і ходом розвитку подій / підходів до управління;
- потенційна готовність індивідів і соціальних груп до активних дій / усталені практики і підходи вирішення конфліктних ситуацій, як найбільш характерний сценарій розвитку подій;
- наявність певних протестних дій і потенціалу ескалування конфлікту.

Опис цільової групи для інтерв’ювання та фокус груп 
Фактично обмеженість у ресурсах та перш за все в часі вимушує нас фокусуватись перш за все на представниках експертного середовища. Під експертом мається на увазі людина, яка більше 4-5 років працює в тій або іншій сфері, має певні здобутки  та проживає на території громади. 

Сфери які перш за все представляють інтерес 
система представництва та управління (представники органів місцевого самоврядування та виконавчої влади) – депутатський корпус, чиновники 
громадське представництво та активізм ( лідери ініціативних груп, громадських організацій та благодійних фондів, осн та осбб). 
представники релігійних та етнічних громад (бажано як інтегровані та маючи статус – лідери, священики різних конфесій, так і пересічні громадяни що представляють різні групи)
представники сфери надавання соціальних, освітніх та медичних послуг (керівництво та працівники для більш збалансованого викладу) 
представники правоохоронних органів 
представники місцевого бізнесу. На основі даних з статистики виокремлюємо 2-3 ключові сфери (наприклад аграрний сектор, сфера обслуговування, виробництво). 
сфера захисту прав людини – безоплатна правова допомога, відділи по зверненням, організація у справах захисту прав споживачів. 
Представники засобів масової інформації 

У результаті консультацій та обробки різноманітних моделей та підходів до портретування громад та визначення рівня соціальної напруги / соціальної згуртованості експертами було виокремлено наступний перелік факторів. Саме вони стали основою для розробки як анкети і структури / підходу до проведення глибинних інтерв’ю так і підґрунтям для розробки гайду для фокус групи

Индикатор
Категория
1
Довкіля и ресурси
1 Водні ресурси (питна вода, іригація, водні шляхи, промисел), енергоресурси
2 Земельні ресурси (якість і ціна, розмір на людину, доступ, ліс і ін. Угіддя)
3 Недра (використання, доступ, користувач, дивіденди)
4 Техногенне вплив (небезпечні виробництва, викиди, відходи, вилучення, компенсації)
5 Нещастя і катастрофи (стихійні, екологічні, промислові, спровоковані)
2
Демографія і міграція
6 Розселення (динаміка чисельності, етнічні пропорції, ступінь і динаміка урбанізації)
7 Змішані шлюби і відсоток розлучень
8 Природний рух населення (народжуваність, смертність, тривалість життя)
9 Механічний рух населення (міграції, біженці і переселенці, тимчасові мешканці, сезонна робоча міграція)
3
Влада та політика  
10 Державно-адміністративний статус
11 Доктрина і режим влади (місцеве управління, партії та рухи, вибори і зміна влади)
12 Етнічне / релігійне представництво (в органах влади, бізнесі, інформаційної та науково освітній сфері)
13 Відносини «центр - регіон» (правові основи, переговори, контакти, вигоди і обтяжливість)
14 Права людини і колективні права (правова забезпеченість, порушення, контроль, адміністративний тиск і тяготи, правозахисна діяльність)
15 Громадський порядок і контроль за зброєю, протидія тероризму
16 Компетентність і авторитет влади і лідерів
17 Частота масових та поодиноких протестів і демонстрацій
4
Економіка і соціальна сфера
18 Виробництво і динаміка цін
19 Рівень і розбіжність доходів
20 Зайнятість і безробіття
21 Поділ праці (етнічна, регіональне, галузеве, на рівні громад, обмін послугами, торгове посередництво, престиж заняття)
22 Соціально професійна мобільність (просування етнічних груп, зміна статусу в трудовій діяльності, наявність маргіналів і їх склад)
23 Характер розподілу ключових ресурсів і економічної діяльності
24 Стан соціальної захищеності, забезпеченість житлом
25 Злочинність і побутове насильство
5
Культура, освіта, інформація
26 Культурне домінування
27 Релігійне життя (конфесійний склад і зміни, на¬лічіе і доступність храмів, можливість відправляти обряди, наявність і стан святинь, лідери і прозелітичною дея¬тельность, роль в державі, регіоні, громаді)
28 Мовна ситуація (закони та інструкції, мову влади, бізнесу, освіти, інформації і міжгрупових контактів)
29 Шкільна освіта (доступ, забезпеченість, гарантії, навчальні матеріали)
30 Вища освіта (умови вступу, склад, зміст програм, студентське життя)
 31 Засоби масової інформації (структура, склад, контроль, характер програм, стосунки з органами влади. Які популярні пабліки у соціальних мреежах є)
32 Традиційні свята і обряди (умови, підтримка влади, політичне забарвлення, участь різних груп населення)
33 Історичний дискурс / наратив локальний та національний
34 Групові вимоги і скарги
35 Минулі конфлікти і колективні травми
36 Етнічні стереотипи (позитивні, негативні, їх пощиреність і використання, образливі клички чи є превенція чи протидія)
38 Міфи, страхи і чутки
39 Наявність групової ідеї та ідеології
40 Рівень недискримінації (міжгрупові ненависть, сутички і насильство, дискримінація)
41 Наявність та вплив діаспор (сусіди, столична, зарубіжна)
6
Зовнішні умови
42 Стабільність / нестабільність сусідніх і прикордонних регіонів і країн
43 Вплив глобальної суперництва
44 Територіальні претензії і проблема кордонів
45 Зовнішні зв'язки і співробітництво
46 Мінливий зовнішній імідж (країни, регіону, республіки, народу, громади, режиму в регіоні, республіці, країні, світі)

За умови затвердження формату анкети може бути обрано декілька шляхів її заповнення. Перший включає формат опитування на 2 рівніях, які потім будуть давати сумовані бали. Також до цього додається інформація яку приводить експерт під час інтерв”ю. Другий, більш спрощений, ми лишаємо формулювання питань у відкритому форматі, фіксуючи лише те, що проговрює експерт. 

Фактично на основі даних показників, після їх адаптації планується використовувати дворівневу шкалу, яку буде застосовувати інтерв'юер під час опитування. Перелік питань для експертів вимагають узгодження і до формулювання.

Шкала 1 зазначає стан - як на думку респондентів можна оцінювати ситуацію по кожному з критерієм. В примітках по час спілкування, експерт бере інтерв'ю робить помітки про те, про аргументах і прикладах приводяться по час відповіді, для підтвердження виставленої оцінки.

Шкала 2 фіксує ступінь впливу - важливість, пріоритетність даного питання для громади, чи входить дана ситуація до порядку денного громади і її жителів, наскільки вони готові включатися в роботу над цим питанням. Формат той самий  - інтерв'юер по ходу опитування вносить в колонку примітки по кожному з питань додаткову інформацію яка повідомляється по ходу спілкування.

Обидві шкали в якості єдиного вимірника за стандартним списку потім обробляються шляхом підсумовування і обробки даних. Відповіді експертів за шкалою «А», умовно іменуються «стан» і відповіді за шкалою «Б», іменовані «вплив», перераховуються в зведений показник конфліктності.

Для фокус-груп базуючись на попередньо опрацьованих індикаторах, консультаціях з експертами було визначено декілька ключових тематичних блоків, які мали допомогти комплексно визначити як рівень соціальної напруги, так і існуючу практику вирішенни, розвязання конфліктів на рівні громад. Фактично ми зупинились на декількох складових – питання наявних ресурсів та управління ними, існуючі на рівні громади проблеми, підходи до прийняття рішень та можливість громадян вплинути на це, конфлікти та підходи до їх вирішення, місцева демократія. Попередньо до кожного з блоків було підготовлено перелік питаня, які мали розкритись під час проведення фокус груп у пілотних громадах. 

Фокусоване групове інтерв'ю — якісний метод дослідження, групове інтерв'ю, організоване у вигляді розмови кількох респондентів на задану експертом/фасілітатором тему

Учасники фокус-групи підбирались за заздалегідь визначеними експератми проекту критеріями При доборі досліджуваних дотрмувався принцип  внутригруппової гомогенності, так як це дозволило відчути учасникам себе більш розкуто і вільно. Набір людей для фокусированного інтерв'ю проводиться за допомогою попередніх консультацій з локальними координаторами та базувався на існуючій у організації та долучених експертах мережі контактів на рівні територіальних громад учасниць даного проекту.  

Перелік питань до гайду фокус групи 

блок Вступ 
що з вашої точки думки є найбільш характерною рисою громади в якій ви живите? 
як ви б охарактеризували стосунки, зв”язки, відношення між членами вашої громади? 
як ви оцінюєте ситуацію з міграцією у вашій громаді. Населення стало більше, менше? Які нові групи стали представлені за останні 10 - 15 -20 років?

блок Проблеми та наявні ресурси 
які з вашої точки зору ключові ресурси вашої громади, що представляють найбільшу матеріальну цінність 
чи є у вашій громаді символічні обєкти та місця які є важливими для членів вашої громади 
яка ситуація з розподілом ресурсів? Хто є ключовим власником матеріальних цінностей у вашій громаді 
щодо яких ресурсів частіше всього можуть виникати суперечки на рівні громади 
скажіть, які відносини існують між жителями громади? А чи завжди були такі взаємини? Яке відношення жителів громади до щойноприбулих / мігрантів? (Окремо зробити акцент на просто переїхали і окремо ВПО)
як Ви оцінюєте стан місцевих доріг? Які існують труднощі в транспортному сполученні між Вашим селищем (селом, містом) і іншими населеними пунктами (окремо обласний центр і найближчі сусідні центри, сполучення між малими громадами та центром громади)

блок  Прийняття рішень 
як вам здається чи часто взаємодіють один з одним представники різних соціальних, вікоивих та профеесійних груп у вашій громаді 
чи можно говорити що на рівні вашої громади існує тісна взаємодія, співпраця між різними соціальними групами? Якшо знаєте про рівнь партнерства на рівні декількох то також опишіть їх 
які впливові групи інтересів, соціальні чи інші групи ви можите виділити у своїй громаді? На чому будується їх вплив? 
хто з вашої точки зору має реальний вплив на життя громади? 
чи можите ви особисто впливати на формування та реалізацію рішень на рівні вашої громади 
як Ви оцінюєте стан злочинності у Вашій громаді? Чи змінився рівень злочинності у Вашій громаді за останній час і чому? Які види злочинів у вашій громаді відбуваються найчастіше і чому? Які категорії населення найчастіше скоюють злочини?
дайте характеристику місцевим органам поліції (виконання обов'язків, компетентність, професіоналізм, достатність оснащення, пр.)? Чи стикалися Ви або члени Вашої родини зі разі не правомірних дій міліції / поліції? Як оцінюєте чи змінилася ситуація з вашим відчуттям безпеки в своїй громаді в зв'язку з впровадженням реформи поліції?

блок Безпека 
як вважаєте ваша громада є привабливою для переїзду? Не в контексті матеріальних показників, а саме як спільнота, 
наскільки ви довіряєте своїм колегам по роботі / сусідам / членам громади / людям іншої національності чи релігії, іншого соціального статусу / органам влади / громадським організаціям та рухам / змі 
чи відчуваєте ви та члени вашої родини себе в безпеці у своїй громаді. Якщо так, то що забезпечує таку впевненість, якщо ні то що є фактором, який провокує це. 
які соціальні проблеми у Вашій громаді необхідно вирішувати в першу чергу? Скажіть, які об'єкти соціальної сфери, відсутні в громаді потрібно створити / відновити?
як Ви оцінюєте умови для розвитку бізнесу в вашій громаді в цілому? З якими труднощами Ви стикаєтеся найчастіше, або чули від представників бізнесу?
Як ви оцінюєте умови ведення підсобного господарства? C якими труднощами Ви стикаєтеся найчастіше, або чули від людей які його ведуть?
Яка ситуація із забезпеченням роботою місцевого населення? Які причини безробіття в вашій громаді? які основні групи переважають серед безробітних? Які основні сфери зайнятості домінують у вашій громаді?

блок Конфлікти і шляхи їх подолання 
Хто з вашої думки може/ виступає вирішувателем конфліктів у громаді 
Якшо у громаді виникає гострий конфлікт, то як його вирішують? Хто в основному може виступити ініціатором вирішення, розвязання конфлікту на рівні громади
Які основні теми, ресурси у громаді частіше всього викликають конфлікт між різними сторонами 
Чи є групи/люди які доволі часто стають учасниками публічних конфліктів? 
Чи є затяжні тривалі конфлікти у вашій громаді 
Що з вашої точки зору може гостро обурити людей, змусити їх включитися у конфлікт чи протидіяти тим або іншим сторонам 
Які стратегії, тактики, інструменти використовують сторони конфлікту в вашій громаді частіше всього? 
Які форми відкритого конфлікту були у Вашій громаді за останні роки? Відзначте і дайте характеристику кожному випадку:
- страйки
- демонстрації
- мітинги
- пікети
- інші
чи існтують підстави для проведення акцій протесту вашої громаді? Якщо так то що це. Якщо на даний момент немає, то які сфери можуть включити людей у протест? 

блок  Місцева демократія 
Від кого на вашу думку залежить прийняття ключових / важливих рішень у вашій громаді? 
Як можна охарактеризувати взаємини між владою і населенням вашої громади селища (села, міста)?
Як можна охарактеризувати стосунки органів влади та мсісцевого самоврядування
Як виоцінююєте як змінила / змінить систему управління і прийняття рішень децентралізація 
процедури і формати прийняття рішень на рівні їх громад. Хто на вашу думку включений в прийняття рішень, впливає на неї, чия думка взагалі не враховується 


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Кримськотатарська національна ідентичність на тимчасово окупованій Херсонщині на межі знищення

Вирішення екологічних проблем на Херсонщині — результати круглого столу

Хаби допомоги, мобільні команди та тренінги для фахівців на Херсонщині: ХОЦ “Успішна жінка” та ЮНІСЕФ